16 August 2020, 00:29
Ik kreeg last van een brandend lampje van het remsysteem. Mij werd aangeraden om de remblokken/-schijven te controleren. Vóór had ik geventileerde schijven van 17,6 mm. Flink wat dunner dan de limiet.
[Om de roestrand te vermijden had ik metalen verhogingsplaatjes op het remvlak van de schijf gelegd en de bek van de schuifmaat daarover gestoken. De dikte van de plaatjes vanzelf weer van de totale meetwaarde afgetrokken.]
Mijn conclusie is dat het waarschuwingslampje reageert op het niveau van de remvloeistof en deze is o.a. afhankelijk van de dikte van de remschijf maar net zo goed van de dikte van de remblokken. En die waren in dit voorbeeld nog lang niet versleten. Daarom kon mijn schijf veel dunner zijn dan de limiet.
Een goede reden om niet zomaar klakkeloos remolie bij te gieten als het peil is gedaald.
[Om de roestrand te vermijden had ik metalen verhogingsplaatjes op het remvlak van de schijf gelegd en de bek van de schuifmaat daarover gestoken. De dikte van de plaatjes vanzelf weer van de totale meetwaarde afgetrokken.]
Mijn conclusie is dat het waarschuwingslampje reageert op het niveau van de remvloeistof en deze is o.a. afhankelijk van de dikte van de remschijf maar net zo goed van de dikte van de remblokken. En die waren in dit voorbeeld nog lang niet versleten. Daarom kon mijn schijf veel dunner zijn dan de limiet.
Een goede reden om niet zomaar klakkeloos remolie bij te gieten als het peil is gedaald.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]

