(26 June 2020, 12:06)Marc1970 schreef: Kijk eens links van je linkeronderbeen, in de 'wand' zit daar een klep die lekkere rijwind langs je benen laat waaien. Idem rechts.
Mooie kar ook.
35 graden geeft ie niks om, niet zoveel als de inzittenden in elk geval. Bij lang en hard bergop rijden zie je de TEMP naald wel s omhoog gaan naar zeg 10 uur, maar als het goed is stabiliseert ie weer.
Die klep, daar ben ik wel benieuwd naar. In mijn 76'er zit wel een soort ventilatierooster, met iets wat suggereert dat er een schuif in zou kunnen horen. Rechts ontbreekt dit, en heb ik alleen de uitgang van de standkachel.
Het kan dus zijn dat niet alle (met name de vroege) bouwjaren wat afwijkend zijn (sowieso goed dat in achterhoofd te houdenals je een oude jaargang rijdt, er wordt hier wel eens iets geroepen dat alles uitwisselbaar is, maar dat geldt soms toch iets minder generiek door de 20 modeljaren, de vele uitvoeringen en de vele landversies).
De 35 graden maakt voor de auto inderdaad niet echt uit. Wat je aan interieurkoelcapaciteit te kort komt, heb je aan motorkoelcapaciteit over.
Paar jaar terug bij 35 graden een dik uur op de snelweg 130 gereden (vroeger...) toen liep de temp iets op tot ca 10-11 uur. Achteraf bleek dat de thermostaat stuk was, maar net niet dicht zat, had iets van 1 mm ruimte. Dus wel iets flow richting radiateur. Was kennelijk ook wel voldoende.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005