13 June 2020, 09:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 June 2020, 10:02 door Grey240Polar.)
(10 June 2020, 17:18)concept75 schreef: Ik heb nog wel wat ideeën, maar ik hoor graag wat van jullie.
Ideeën:
- kapotte injector?
- luchtmassameter? (stekker is schoongemaakt, kan je deze doormeten?)
- ontsteking sensor?
- bdp sensor?
- luchtfilter
Ik ben een beetje ten einde raad, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen. Dank alvast.
- Eén kapotte injector gaat nog niet veel problemen geven. Sterker nog, ik heb laatst mijn motor zonder veel moeite gestart met maar twee bougies aangesloten i.p.v. de drie die ik had aangenomen (weliswaar met één bougie verwijderd).
- LMM, ja, daar kan aan gemeten worden. Handig is deze service manual van het LH2.4 Jetronic systeem (1989-19..). Zoek dan vanaf blz. 40 naar de verschillende weerstands- en spanningsmetingen die je kan doen. Ook handig is deze link.
Als je de stekker van de LMM (= AMM) af haalt moet de motor in een noodloop gaan, merk je geen verschil dan lijkt mij de kans idd groot dat de LMM defect is. Je kunt ook de LMM eruit halen en visueel de dunne draadjes controleren, die mogen uiteraard niet onderbroken zijn. Eigenlijk zou een foutief signaal van/naar een LMM een 1-2-1 foutcode moeten genereren i.c.m. het lambda-lampje in het dashboard.
- bedoel je hier de klopsensor mee? Da's alleen voor extreme gevallen (slechte benzine i.c.m. hoge belasting), bovendien geeft deze een 3-1-2 foutcode als dat signaal vanaf de EZK niet goed is (niet noodzakelijkerwijs of de sensor wel/niet goed is).
- BDP-sensor: als die het niet meer doet start de motor om te beginnen al niet. Kijk t.h.v. de bevestiging bij het vliegwiel naar de toestand van de kabel. De isolatie scheurt daar op den duur open en dan kan er water in komen.
- Luchtfilter: dan moet die toch wel heel erg dicht geslibt zijn. Maar je hebt de compressie gemeten, en als het goed is heb je daar het filter er al even voor uit gehaald gehad.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47