31 May 2020, 11:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2020, 11:45 door Grey240Polar.)
Omdat ik nieuwsgierig ben en toch de tijd had heb ik vanochtend met een oscilloscoop op pin 34 van de ECU gemeten of het VSS signaal ook daadwerkelijk goed is en aankomt bij de ECU.
Ik las namelijk dat de ECU pas een 3-1-1 genereert als het VSS signaal 8 seconden of langer afwezig is bij een toerental van 2100 rpm en hoger.
Zonder signaal van de achteras zullen de snelheidsmeter en km-teller van een elektronische teller niet werken. Maar het is nog geen garantie dat het signaal naar de ECU goed is als de snelheidsmeter en km-teller wèl werken. De elektronica in snelheidsmeter bouwt het signaal nl. om naar iets waar de ECU weer mee overweg kan. Een probleem met wisselend stationair toerental kan dus ook hierin een oorzaak hebben.
Maar bij mijn auto was dit signaal er gewoon. Het is een puls die steeds even lang duurt (ong. 2,5 ms), alleen naarmate de snelheid hoger wordt vaker in dezelfde tijd gegenereerd wordt.
De symptomen die ik heb wijzen naar bovenstaand probleem, maar ik kan dus geen oorzaak vinden.
Ik las namelijk dat de ECU pas een 3-1-1 genereert als het VSS signaal 8 seconden of langer afwezig is bij een toerental van 2100 rpm en hoger.
Zonder signaal van de achteras zullen de snelheidsmeter en km-teller van een elektronische teller niet werken. Maar het is nog geen garantie dat het signaal naar de ECU goed is als de snelheidsmeter en km-teller wèl werken. De elektronica in snelheidsmeter bouwt het signaal nl. om naar iets waar de ECU weer mee overweg kan. Een probleem met wisselend stationair toerental kan dus ook hierin een oorzaak hebben.
Maar bij mijn auto was dit signaal er gewoon. Het is een puls die steeds even lang duurt (ong. 2,5 ms), alleen naarmate de snelheid hoger wordt vaker in dezelfde tijd gegenereerd wordt.
De symptomen die ik heb wijzen naar bovenstaand probleem, maar ik kan dus geen oorzaak vinden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47