29 May 2020, 12:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 May 2020, 13:34 door Grey240Polar.)
(28 May 2020, 22:08)Marc1970 schreef: De ECU is de baas van de IAC, en de ECU gaat pas 'stationair' bijregelen als de gaskleppositieschakelaar geklikt heeft, en die is afhankelijk van de fysieke gasklep en een hoop veren en kabels (check, check, check). Het regelprogramma gaat in twee stappen, eerst even tussen 1000 en 1200 rpm in geval je tussen twee versnellingen in zit, en na 2 seconde naar 750 rpm, want dan sta je echt stil of bent aan het uitrijden met gas-los. Dit zou met het signaal vanaf de achteras te maken kunnen hebben, en wie weet hoeveel parameters in de ECU.
Pffff, lang verhaal kort hier op TB hebben ze alles al uitgekauwd: http://www.forums.turbobricks.com/showth...p?t=352025 en de oplossing was corrosie in de stekker naar de ECU. Altijd stekkers.
Je kan ook die hele IAC terugsturen, slangen afdoppen en de stationair afstellen met de gasklep alleen. Werkt perfect behalve als je de airco aanzet bij het stoplicht.
Bedankt voor de link, interessante kost.
Ik heb vandaag nog e.e.a. gecheck maar helaas zonder blijvend resultaat.
N.a.v. de link ben ik gaan kijken of het snelheidssignaal (VSS) wel correct bij de ECU aankomt. Niet geheel toevallig is dat één van de pinnen die in de thread op brickboard geoxideerd was.
Bij mijn auto is dat gewoon in orde en na het terug aansluiten leek alles weer correct te werken. Totdat ik wat ging spelen met op de IAC tegen een lichte helling oprijden om te kijken hoe goed die dat kan regelen.
Bij het achteruit terug rollen schoot het toerental ineens naar 1200 en bleef daar hangen tot ik de motor weer opnieuw startte. Nu dat ik e.e.a. heb uitgesloten begin ik steeds meer aan de ECU zelf te denken.
Maar aangezien alles gewoon normaal rijdbaar is denk ik dat ik het maar even zo laat. Het is eigenlijk ook maar een kleinigheidje.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47