3 November 2018, 12:25
De niet-turbo 240 motoren zijn natuurlijk enorm brave 'under-achievers'. De felste B23E was 130 pk, voor de oliecrisis/milieutijd, en met de FB zoals die in de in de 940 zat, haalde Volvo eindelijk weer die 130 pk, de B20E haalde al vergelijkbare resultaten in 1970. De enige serieuze poging om turboloos iets uit het onderblok te halen was de B234F, dat is helaas een nogal omvangrijk blok.
Voor ruigere carburateur motoren kan je de Penta versies nabouwen, de 2,3L bootmotor met dubbele carbs ging tot 145 pk. Niet goedkoop.
Met alle 'moderne' blokken kom je links of rechts ruimte te kort omdat de Amazon ontworpen is voor in- en uitlaat aan de rechterkant, en vrij krap is.
Voor ruigere carburateur motoren kan je de Penta versies nabouwen, de 2,3L bootmotor met dubbele carbs ging tot 145 pk. Niet goedkoop.
Met alle 'moderne' blokken kom je links of rechts ruimte te kort omdat de Amazon ontworpen is voor in- en uitlaat aan de rechterkant, en vrij krap is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969