25 March 2018, 08:40
Update:
Gisteren heeft de 245 bij een specialist op de brug gestaan, o.a. om de algehele toestand te bekijken.
De rare tok of klonk was het aanlopen van een rubberen hoes tegen de plastic kuip onder de motor. Het plastic van deze kuip (een reproductie) is door de jaren heen wat gaan doorbuigen. De hoes kruipt op de bak en schiet er bij de andere kant op sturen weer vanaf. Dit gebeurt vooral als de wielen vrij hangen, en bij normaal rijden heb je het niet in de gaten.
Er zat een kleine speling op de stuurinrichting, maar niets buitengewoons. Het wiellager is ook uitgesloten, dus e.e.a. begint toch naar de stuurbekrachtigingspomp te wijzen.
Het aanlopen van het wiel tegen de binnenkant van de draagarm werd volgens de specialist veroorzaakt door verkeerde wielen op de auto. De 700-serie velgen die ik graag gebruik i.c.m. 195/65R15 banden hebben een iets afwijkende offset (ET 25 vs 20) t.o.v. die van de 200-serie, maar gaf volgens mij niet eerder problemen dan recent, maar het kan goed zijn dat het wel al langer was, maar ik het nu pas opmerkte.
Maar... een nadere inspectie van de bodemplaat bracht een grote, onder de achterbumper verborgen hoeveelheid roest aan het licht. Zoveel zelfs dat ik me afvroeg of die nog wel door de APK had mogen komen. Volgens de specialist was het echter een plek waar keurmeesters nooit kijken...
En dan sta je, na bijna 12,5 jaar eigendom, voor het besluit: oprijden tot APK-afkeur of nu doorgeven aan iemand die de mogelijkheid heeft er nieuw plaatstaal in te zetten...
Gisteren heeft de 245 bij een specialist op de brug gestaan, o.a. om de algehele toestand te bekijken.
De rare tok of klonk was het aanlopen van een rubberen hoes tegen de plastic kuip onder de motor. Het plastic van deze kuip (een reproductie) is door de jaren heen wat gaan doorbuigen. De hoes kruipt op de bak en schiet er bij de andere kant op sturen weer vanaf. Dit gebeurt vooral als de wielen vrij hangen, en bij normaal rijden heb je het niet in de gaten.
Er zat een kleine speling op de stuurinrichting, maar niets buitengewoons. Het wiellager is ook uitgesloten, dus e.e.a. begint toch naar de stuurbekrachtigingspomp te wijzen.
Het aanlopen van het wiel tegen de binnenkant van de draagarm werd volgens de specialist veroorzaakt door verkeerde wielen op de auto. De 700-serie velgen die ik graag gebruik i.c.m. 195/65R15 banden hebben een iets afwijkende offset (ET 25 vs 20) t.o.v. die van de 200-serie, maar gaf volgens mij niet eerder problemen dan recent, maar het kan goed zijn dat het wel al langer was, maar ik het nu pas opmerkte.
Maar... een nadere inspectie van de bodemplaat bracht een grote, onder de achterbumper verborgen hoeveelheid roest aan het licht. Zoveel zelfs dat ik me afvroeg of die nog wel door de APK had mogen komen. Volgens de specialist was het echter een plek waar keurmeesters nooit kijken...
En dan sta je, na bijna 12,5 jaar eigendom, voor het besluit: oprijden tot APK-afkeur of nu doorgeven aan iemand die de mogelijkheid heeft er nieuw plaatstaal in te zetten...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

