15 February 2018, 11:25
Op zich is het laadstroomlampje al genoeg om de accu leeg te laten lopen.
Maar, het lampje mag eigenlijk niet branden zonder contact, de sleutel op stand II maakt namelijk de stroomkring tussen de draaiende dynamo en de accu rond. Het lampje zit tussen de twee + kanten van het laadcircuit. Als een van beide te weinig volt produceert, ontstaat er spanningsverschil en gaat het lampje branden.
Ik denk dat er ergens iets niet klopt in het contactslot (onwaarschijnlijk want erg fail-safe), of met de draden daar naartoe.
Of met de dynamo, de + van de accu loopt dan 'terug' via de dynamo naar het laadlampje en ergens in de rest van de bedrading in de auto fungeert dan iets als massa.
Vreemd hoedanook. Zekering 13 controleert het lampje, als je die eruit haalt?
Maar, het lampje mag eigenlijk niet branden zonder contact, de sleutel op stand II maakt namelijk de stroomkring tussen de draaiende dynamo en de accu rond. Het lampje zit tussen de twee + kanten van het laadcircuit. Als een van beide te weinig volt produceert, ontstaat er spanningsverschil en gaat het lampje branden.
Ik denk dat er ergens iets niet klopt in het contactslot (onwaarschijnlijk want erg fail-safe), of met de draden daar naartoe.
Of met de dynamo, de + van de accu loopt dan 'terug' via de dynamo naar het laadlampje en ergens in de rest van de bedrading in de auto fungeert dan iets als massa.
Vreemd hoedanook. Zekering 13 controleert het lampje, als je die eruit haalt?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

