Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter)
#7
Ondanks het gemiezer ben ik vanochtend toch maar aan de slag gegaan. Mede omdat ik vorige week de twee grootste uitdagingen al te lijf was gegaan ging het nu redelijk vlot.
Achteraf gezien viel e.e.a. reuze mee, en ben ik blij dat ik het zelf heb gedaan.

Voor diegenen die het vervangen van de schijven en/of ramklauwen ook overwegen zelf te doen vond ik het leuk te beschrijven wat ik heb gedaan bij mijn 245 uit 1992 met ruim 320.000 km op de teller:
- achterkant op steunen en wielen eraf;
- remleidingwartel eerst met sleutel en hamer stukje los getikt zodat deze gangbaar is en weer vast;
- bouten van de remklauwen eruit, onderste nog even op de laatste windingen laten zitten;
- remleiding eruit draaien en afdoppen;
- remklauw wegnemen;
- door de gaten van de remschijf ruim WD40 aanbrengen en kwartier laten inwerken;
- grote platte schroevendraaier als wig tussen naaf en schijf tikken tot deze de roest breekt;
- schijf wegnemen en naaf schoonmaken met smalle staalborstel zodat de (nieuwe) schijf vlak aansluit en vetvrij maken.

De montage is letterlijk de omgekeerde volgorde, met de volgende aanvullingen: een momentsleutel, remmenreiniger en remvloeistof.

Omdat ik bij mijn Amazon ooit een remleiding had stuk gedraaid was ik er nu heel voorzichtig mee. Een 12 mm sleutel bleek te ruim voor de wartel van de remleiding, maar een 7/16" (11,1125 mm) paste perfect. Met wat tikken met een hamer draaide deze zonder problemen uit de remklauw. Wel moet je de klauw al deels los hebben om de leiding eruit te kunnen halen, anders zit de leiding tegen de achteras en kun je net niet dat laatste stukje verder bewegen. De rubberen stofkap van een ontluchtnippel bleek mooi op de leiding te passen om deze mee af te doppen, zo loopt het systeem niet leeg en maakt dat het ontluchten later een stuk makkelijker.

Maar daarna zit je naar een schijf te kijken die je volgens Haynes eraf moet kunnen nemen, uhuh... Die gaf wel de suggestie mee om bij een vastgeroeste schijf kruipolie te gebruiken. Hoewel WD40 dat strikt genomen niet is voldeed die prima en na een kwartier kon ik een grote schroevendraaier als een wig tussen de naaf en de schijf slaan.

[Afbeelding: nH4FrKY.jpg]

Dit brak de roestbinding en daarna is het a peace of cake.

[Afbeelding: FM3Wb7n.jpg]

Na het schoonmaken van de naaf moeten de nieuwe schijven ontdaan worden van het olielaagje dat ze beschermt tegen roest. Remmenreiniger in ruime hoeveelheid werkt prima. Vergeet niet de binnenkant, de handrem moet ook op een vetvrij oppervlak aan kunnen grijpen.
Vastzetten van de remklauwbouten lijkt recht toe recht aan, maar vergt toch enige zorgvuldigheid, safety first. Hergebruik de oude bouten niet, maar gebruik nieuwe bouten, bestel deze mee bij de rest. Ze zijn zeker een paar graadjes sterker (10.9 stond op de kop) dan bouwmarktspul (da's eerder 4.6), de kop heeft een flens en de schroefdraad is voorzien van een bepaalde hoeveelheid van een rood goedje, ik denk een borglak (edit: maar het zou ook te maken kunnen hebben met het bereiken van het juiste aanhaalmoment, in dat geval beïnvloedt dat goedje de wrijvingscoëfficiënt). De reden voor nieuwe bouten? Ik vermoed omdat de rek uit de oude is gegaan, zeker na 25 jaar onder spanning gezeten te hebben.
Haal ze aan met een goede momentsleutel, voor mijn auto voorgeschreven: 58,3 Nm (43 lbft).

En dan is dit het resultaat:

[Afbeelding: Dkh7ILK.jpg]

Een nieuwe remklauw komt met alleen een ontluchtnippel en stofkap. De rest moet je apart bestellen, dus ook deze pennen, borgclips en anti rammel veer (is een setje):
De borgclips verraden dat het hier om een Girling-type remklauw gaat. Bij de ATE-type remklauw heb je die clips niet en klemmen de pennen in de klauw ("interference/friction fit").

[Afbeelding: WFjTL3u.jpg]

En wanneer is het weer tijd voor de volgende wissel? Als de dikte weer 8,4 mm is geworden:

[Afbeelding: XAfegXd.jpg]

...al denk ik dat tegen die tijd de tekst door een dikke laag roest niet meer valt te lezen...

Veel gereedschap is er niet nodig, nadat de wielen eraf waren had ik dit nog nodig voor mijn 1992 245:
- 13 mm dop voor de remklauwbouten
- 8 mm sleutel voor de ontluchtnippels (althans de nieuwe, die in de oude klauwen hadden een 1/4" sleutel nodig)
- 7/16" sleutel voor de remleidingwartels
- momentsleutel waarbij 58 Nm in het bereik zit
- hamer
- grote platte schroevendraaier
- smalle staalborstel
- tangetje voor de borgclips

Daarnaast:
- remmenreiniger (min. 2 bussen)
- remvloeistof
- als je alleen werkt: automatische remontluchter (Easybleed)
- opvangbak
- en natuurlijk de nodige poetsdoeken
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Zelf doen of uitbesteden - door RM - 30 June 2017, 14:31
RE: Zelf doen of uitbesteden - door Grey240Polar - 30 June 2017, 19:30
RE: Zelf doen of uitbesteden - door Marc1970 - 30 June 2017, 22:29
RE: Zelf doen of uitbesteden - door Grey240Polar - 1 July 2017, 08:41
RE: Zelf doen of uitbesteden - door Grey240Polar - 6 August 2017, 08:03
RE: Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) - door Grey240Polar - 12 August 2017, 17:14

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo Aandrijfas uitnemen om remankerplaat te vervangen Adank@M-stad 2 202 5 August 2025, 14:16
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Remblok montageset achter ATE Rob 9 2.632 30 June 2023, 21:06
Laatste bericht: Marc1970
  Ankerplaten voorijde vervangen DanielR 14 13.455 15 September 2020, 12:23
Laatste bericht: Rob
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 15.896 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Welke type achter remklauw Rob 3 4.412 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Noodzaak stofplaat remschijven Grey240Polar 2 3.499 21 July 2019, 09:14
Laatste bericht: Grey240Polar
  Passen remklauwen van een 240 op een 140 Kadettgek 4 4.928 19 November 2018, 00:33
Laatste bericht: Kadettgek
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 10.035 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  lekke leidingen remsysteem achter kees58 3 6.032 25 December 2015, 10:23
Laatste bericht: oudevolvo
  Abs unit vervangen Vissertje 2 4.628 22 June 2015, 18:15
Laatste bericht: Vissertje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)