10 August 2017, 06:41
Zou kunnen, maar ik denk dat je het beste e.e.a. uit elkaar kunt halen om er zeker van te zijn. Ik heb ook tikken gehad met een B20A, en dat bleek iets anders te zijn.
Ca. 17 jaar geleden kocht ik een Amazon met B20A op LPG.
Die liep best wel lekker en had veel trekkracht onderin. Volgens een Volvo specialist beter dan ie gewend was.
5 jaar en 70.000 km later begon de motor na de koude start een wat vreemd tikkend en ratelend geluid te maken, m.n. bij optrekken. Om die reden haalde ik de caterpan eraf voor inspectie vanaf de onderzijde. Daar zag ik niets vreemd, maar ik vond wel dikke schilfers in de pan. Uit navraag bij iemand bij iemand met ervaring (oliepompas tijdens rijden op de snelweg afgebroken op een punt waar hij echt niet kon stoppen en een paar honderd m moest doorrijden) bleek dat het geen schilfers van zuigers o.i.d. waren.
Na demontage van e.e.a. ontdekte zag ik dat de nokvolgers gewoon konden bewegen, maar ik zag dat het voorste nokkenaslager uit elkaar aan het vallen was en de schilfers hiervan afkomstig waren.
Vervolgens ging ik de motor verder uit elkaar halen en zag dat het tijd was voor revisie. De kleppen waren ingesleten (kop was nog niet voorzien van geharde klepzittingen), de cilinderwanden hadden diepe groeven en de algehele compressie was laag met vooral op #4 cilinder een grote afwijking.
Maar wat bleek bij demontage: de nokkenas had een K in de kopse kant geslagen staan, de reden dat deze motor zo lekker trok. Voor de revisiemotor wilde ik dus weer de K-nokkenas. Ik weet niet of deze in alle versies van deze motor zo goed werkt, maar bij een B20A op LPG iig wel. Dus als je aan een nieuwe nokkenas moet, dan zou ik deze ook overwegen.
Ca. 17 jaar geleden kocht ik een Amazon met B20A op LPG.
Die liep best wel lekker en had veel trekkracht onderin. Volgens een Volvo specialist beter dan ie gewend was.
5 jaar en 70.000 km later begon de motor na de koude start een wat vreemd tikkend en ratelend geluid te maken, m.n. bij optrekken. Om die reden haalde ik de caterpan eraf voor inspectie vanaf de onderzijde. Daar zag ik niets vreemd, maar ik vond wel dikke schilfers in de pan. Uit navraag bij iemand bij iemand met ervaring (oliepompas tijdens rijden op de snelweg afgebroken op een punt waar hij echt niet kon stoppen en een paar honderd m moest doorrijden) bleek dat het geen schilfers van zuigers o.i.d. waren.
Na demontage van e.e.a. ontdekte zag ik dat de nokvolgers gewoon konden bewegen, maar ik zag dat het voorste nokkenaslager uit elkaar aan het vallen was en de schilfers hiervan afkomstig waren.
Vervolgens ging ik de motor verder uit elkaar halen en zag dat het tijd was voor revisie. De kleppen waren ingesleten (kop was nog niet voorzien van geharde klepzittingen), de cilinderwanden hadden diepe groeven en de algehele compressie was laag met vooral op #4 cilinder een grote afwijking.
Maar wat bleek bij demontage: de nokkenas had een K in de kopse kant geslagen staan, de reden dat deze motor zo lekker trok. Voor de revisiemotor wilde ik dus weer de K-nokkenas. Ik weet niet of deze in alle versies van deze motor zo goed werkt, maar bij een B20A op LPG iig wel. Dus als je aan een nieuwe nokkenas moet, dan zou ik deze ook overwegen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47