6 August 2017, 08:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 August 2017, 19:28 door Grey240Polar.)
Tijd voor een update...
Het heeft even geduurd, maar gisteren is het er eindelijk van gekomen om het spul te demonteren, voornamelijk om te kijken of ik het nog los kon krijgen en wat ik moet gaan bestellen.
E.e.a. ging inderdaad nog redelijk goed uit elkaar, maar ik was wel blij dat ik nog een 7/16" sleutel had liggen om de remleiding mee uit de klauw te draaien, met een 12 mm sleutel had ik de boel waarschijnlijk alleen maar beschadigd. Een voordeeltje van een Amazon gehad te hebben...
Wat me nog het meest verbaast is hoe goed mijn 245 nog remt met deels vastgelopen remklauwen. Het feit dat beide klauwen hetzelfde euvel hebben zorgt er denk ik voor dat er voor de APK geen voldoende groot verschil tussen links en rechts was om de auto op af te keuren. Maar dan vraag ik me af of ze ook verschil tussen voor en achter meten...
De schijven bleken ook behoorlijk onder de minimum dikte, afgaande op de specs in de Haynes manual. Die zegt "0.33 in"; en dat is bijna 8,4 mm. Maar de linker was nog maar ruim 8 mm en de rechter er iets onder.
Edit: de spullen zijn binnen. Als het morgen qua weer een beetje meezit ga ik het eronder zetten. Kosten? Minder dan één koplampunit van een moderne auto... en dat voor twee schijven, twee remklauwen (nieuw), set Volvo blokken en wat klein spul zoals bouten, borgpennen en veertjes.
Het heeft even geduurd, maar gisteren is het er eindelijk van gekomen om het spul te demonteren, voornamelijk om te kijken of ik het nog los kon krijgen en wat ik moet gaan bestellen.
E.e.a. ging inderdaad nog redelijk goed uit elkaar, maar ik was wel blij dat ik nog een 7/16" sleutel had liggen om de remleiding mee uit de klauw te draaien, met een 12 mm sleutel had ik de boel waarschijnlijk alleen maar beschadigd. Een voordeeltje van een Amazon gehad te hebben...
Wat me nog het meest verbaast is hoe goed mijn 245 nog remt met deels vastgelopen remklauwen. Het feit dat beide klauwen hetzelfde euvel hebben zorgt er denk ik voor dat er voor de APK geen voldoende groot verschil tussen links en rechts was om de auto op af te keuren. Maar dan vraag ik me af of ze ook verschil tussen voor en achter meten...
De schijven bleken ook behoorlijk onder de minimum dikte, afgaande op de specs in de Haynes manual. Die zegt "0.33 in"; en dat is bijna 8,4 mm. Maar de linker was nog maar ruim 8 mm en de rechter er iets onder.
Edit: de spullen zijn binnen. Als het morgen qua weer een beetje meezit ga ik het eronder zetten. Kosten? Minder dan één koplampunit van een moderne auto... en dat voor twee schijven, twee remklauwen (nieuw), set Volvo blokken en wat klein spul zoals bouten, borgpennen en veertjes.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47