18 March 2017, 13:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2017, 13:18 door Grey240Polar.)
Ruim twee maandjes later tijd voor de beloofde update.
Inmiddels heb ik weer wat onderhoudswerkzaamheden verricht, waaronder het vervangen van de olieafscheider van de carterventilatie, schoonmaken en afstellen van het gasklephuis en schoonmaken van de luchtmassaweger (stationairklep was pas al gedaan). De motor loopt weer als een zonnetje, en de dikke laag roet is weer grotendeels uit de uitlaat verdwenen. Soms heb ik nog steeds het idee dat accelereren met een nog niet opgewarmde motor een beetje ingehouden aanvoelt, maar niet heel erg.
Een tijdje geleden sloopte ik het oliefilter van de oliewissel van mei vorig jaar open en vond erin aardig wat gruis, toen had ik wel ruimschoots te lang de oliewissel uitgesteld (14.000 km i.p.v. 10.000 km):
![[Afbeelding: CsFZeCh.jpg]](http://i.imgur.com/CsFZeCh.jpg)
Vanwege bovenstaande en het te rijk lopen van de laatste tijd (met mogelijk aanlenging met benzine van de motorolie tot gevolg) heb ik de olie deze keer te vroeg vervangen (8.000 km) en het filter wederom van binnen geïnspecteerd. Ook nu kwam ik nog een klein beetje gruis tegen, maar echt lang niet zoveel als op de foto hierboven.
Het gruis heb ik aan een testje onderworpen om te achterhalen wat het zou kunnen zijn. Het is niet magnetisch en gloeit ook niet in een vlam. Het voelt een beetje bros aan en valt uit elkaar als je het tussen je vingers wrijft. Ik zit te denken aan heel fijn zand dat aan elkaar is gaan klonteren, maar hoe is dat in het carter terecht gekomen?
Inmiddels heb ik weer wat onderhoudswerkzaamheden verricht, waaronder het vervangen van de olieafscheider van de carterventilatie, schoonmaken en afstellen van het gasklephuis en schoonmaken van de luchtmassaweger (stationairklep was pas al gedaan). De motor loopt weer als een zonnetje, en de dikke laag roet is weer grotendeels uit de uitlaat verdwenen. Soms heb ik nog steeds het idee dat accelereren met een nog niet opgewarmde motor een beetje ingehouden aanvoelt, maar niet heel erg.
Een tijdje geleden sloopte ik het oliefilter van de oliewissel van mei vorig jaar open en vond erin aardig wat gruis, toen had ik wel ruimschoots te lang de oliewissel uitgesteld (14.000 km i.p.v. 10.000 km):
![[Afbeelding: CsFZeCh.jpg]](http://i.imgur.com/CsFZeCh.jpg)
Vanwege bovenstaande en het te rijk lopen van de laatste tijd (met mogelijk aanlenging met benzine van de motorolie tot gevolg) heb ik de olie deze keer te vroeg vervangen (8.000 km) en het filter wederom van binnen geïnspecteerd. Ook nu kwam ik nog een klein beetje gruis tegen, maar echt lang niet zoveel als op de foto hierboven.
Het gruis heb ik aan een testje onderworpen om te achterhalen wat het zou kunnen zijn. Het is niet magnetisch en gloeit ook niet in een vlam. Het voelt een beetje bros aan en valt uit elkaar als je het tussen je vingers wrijft. Ik zit te denken aan heel fijn zand dat aan elkaar is gaan klonteren, maar hoe is dat in het carter terecht gekomen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47