19 September 2016, 12:52
Afgelopen zaterdag weer een hele dag gespendeerd aan de 242 met als voornaamste bezigheid het schoonmaken van de motorruimte. Deze stond namelijk al een aantal jaren in een dikke laag ML en dat is natuurlijk niet zo mooi om te zien als je de kap lostrekt. Nu trokken wij de kap altijd met een beetje tegenzin open, aangezien je er niet aan ziet dat we zuinig zijn op die auto, dus vandaar dat alles op de schop moet. Vorige keer hadden wij redelijk veel haast met het inbouwen, nu nemen we iets meer tijd.
De accubak was slecht en doorgerot, dat was bekend. Voor de rest viel het mij allemaal 100% mee. De ML heeft zijn werk goed gedaan door de jaren heen en op een paar roestplekken na (oppervlakkige roest) is de auto heel strak onder de kap. Koplampframes zijn beide roestvrij, ruimte achter de rembekrachtiger is netjes en de plaat onder de parafaan(die onder dat die rubberen mat ligt) is ook 100% roestvrij.
alle ML is verwijderd met Thinner, heel veel thinner. Eerst met een kwast erop smeren, dan nog een laag, wachten en dan met een doek eraf poetsen. (positieve bijkomstigheid is dat ik de komende 5 jaar niet meer verkouden wordt omdat mijn luchtwegen nu heel open zijn
)
op de 2 hoeken bij het brandschot na, alles ML-vrij gekregen en nog steeds zeer tevreden over onze koop destijds. We hebben wel eens slechtere auto's voor meer geld gekocht, laten we maar zeggen
.
![[Afbeelding: 570399c2eb3841dd9850d8cbc0912a80.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/570399c2eb3841dd9850d8cbc0912a80.jpg)
![[Afbeelding: b88acb156566ced8b025ea70635041fa.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b88acb156566ced8b025ea70635041fa.jpg)
![[Afbeelding: 58c9f589902c090b5684197e3d6c0036.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/58c9f589902c090b5684197e3d6c0036.jpg)
Omdat we geen zin meer hadden om in de motorruimte gebukt te zitten poetsen, zijn begonnen aan de motorkap. Deze was behoorlijk roestig(oppervlakte) en smerig als gevolg van een brand, maar nog wel in goede staat. Deze moet ook overgespoten worden en dus begonnen met kaal maken. Tijdens het schoonmaken van de motorkap, even op marktplaats gekeken en daar kwam ik met grote verassing een nieuwe flathood tegen die nog in de originele transportlak stond. Deze was door de man in 1986 nieuw gekocht en nooit gebruikt. Leukste was dat hij op slechts 15km van ons vandaan stond. Na een belletje direct in de bus gesprongen om de motorkap op te halen, want dat scheelt ons namelijk veel werk.
![[Afbeelding: e745960f2e9373f53886db06246d341b.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/e745960f2e9373f53886db06246d341b.jpg)
![[Afbeelding: 7ad3922ca998373d12002d31cf596907.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/7ad3922ca998373d12002d31cf596907.jpg)
![[Afbeelding: b965fcd63c7511cc5a96726b7d08ad83.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b965fcd63c7511cc5a96726b7d08ad83.jpg)
![[Afbeelding: fb65afee5b2369576aebbab6556c8706.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/fb65afee5b2369576aebbab6556c8706.jpg)
heb nu dus een motorkap over, dus als ik ooit een Group A grille vind voor een 240, de paarse maar ombouwen naar een flathood.
De accubak was slecht en doorgerot, dat was bekend. Voor de rest viel het mij allemaal 100% mee. De ML heeft zijn werk goed gedaan door de jaren heen en op een paar roestplekken na (oppervlakkige roest) is de auto heel strak onder de kap. Koplampframes zijn beide roestvrij, ruimte achter de rembekrachtiger is netjes en de plaat onder de parafaan(die onder dat die rubberen mat ligt) is ook 100% roestvrij.
alle ML is verwijderd met Thinner, heel veel thinner. Eerst met een kwast erop smeren, dan nog een laag, wachten en dan met een doek eraf poetsen. (positieve bijkomstigheid is dat ik de komende 5 jaar niet meer verkouden wordt omdat mijn luchtwegen nu heel open zijn


op de 2 hoeken bij het brandschot na, alles ML-vrij gekregen en nog steeds zeer tevreden over onze koop destijds. We hebben wel eens slechtere auto's voor meer geld gekocht, laten we maar zeggen

![[Afbeelding: 570399c2eb3841dd9850d8cbc0912a80.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/570399c2eb3841dd9850d8cbc0912a80.jpg)
![[Afbeelding: b88acb156566ced8b025ea70635041fa.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b88acb156566ced8b025ea70635041fa.jpg)
![[Afbeelding: 58c9f589902c090b5684197e3d6c0036.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/58c9f589902c090b5684197e3d6c0036.jpg)
Omdat we geen zin meer hadden om in de motorruimte gebukt te zitten poetsen, zijn begonnen aan de motorkap. Deze was behoorlijk roestig(oppervlakte) en smerig als gevolg van een brand, maar nog wel in goede staat. Deze moet ook overgespoten worden en dus begonnen met kaal maken. Tijdens het schoonmaken van de motorkap, even op marktplaats gekeken en daar kwam ik met grote verassing een nieuwe flathood tegen die nog in de originele transportlak stond. Deze was door de man in 1986 nieuw gekocht en nooit gebruikt. Leukste was dat hij op slechts 15km van ons vandaan stond. Na een belletje direct in de bus gesprongen om de motorkap op te halen, want dat scheelt ons namelijk veel werk.
![[Afbeelding: e745960f2e9373f53886db06246d341b.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/e745960f2e9373f53886db06246d341b.jpg)
![[Afbeelding: 7ad3922ca998373d12002d31cf596907.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/7ad3922ca998373d12002d31cf596907.jpg)
![[Afbeelding: b965fcd63c7511cc5a96726b7d08ad83.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b965fcd63c7511cc5a96726b7d08ad83.jpg)
![[Afbeelding: fb65afee5b2369576aebbab6556c8706.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/fb65afee5b2369576aebbab6556c8706.jpg)
heb nu dus een motorkap over, dus als ik ooit een Group A grille vind voor een 240, de paarse maar ombouwen naar een flathood.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo