1 May 2016, 15:35
Even dit draadje updaten, want er zijn weer bouwplannen op tafel gekomen en we zitten inmiddels alweer in de bouwfase.
De motor in de 242 gaat vervangen worden voor een heel mooi en vers FK blokje. reden voor dit is de grote hoeveelheid olie die het blok verbruikt met als voornaamste reden versleten zuigerveren en een versleten Turbo.
Bij 4000rpm blaast de motor letterlijk olie uit de uitlaat en dat is al bijna 10.000km een Doorn in ons oog.
Het blok hebben wij destijds als reserve blok gekocht voor een klein bedrag, maar door een tik in ons donorblok besloten om dat onbekende blok toch maar in te bouwen.
Blok hebben wij voor de inbouw nooit horen lopen en dus was het altijd al een gok.
Ons eerste FK uit de 940 had een tik. Maar dit was achteraf te wijten aan een afgebroken bout in de cilinderkop aan de uitlaat kant, maar helemaal gerust zijn we daar niet op dat dat de enigste reden van tikken was.
Gaat dus om dit blok:
![[Afbeelding: 309c6906be29baa51f08b23c2575ac82.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/309c6906be29baa51f08b23c2575ac82.jpg)
Het plan is dus om dit blok te gaan reviseren en als hij af is in de 242 te lepelen.
Vorige week zijn we begonnen om het blok uit elkaar te halen en te inspecteren.
![[Afbeelding: e0f358ca45372a708974dd8a54fdcd1c.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/e0f358ca45372a708974dd8a54fdcd1c.jpg)
Kop eraf:
![[Afbeelding: afd76ba8ffc9b1f437393838f8d02678.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/afd76ba8ffc9b1f437393838f8d02678.jpg)
Eerste opzicht lijkt het nog netjes van binnen:
![[Afbeelding: ee5ab41fd6ccfff57f124583aa96a492.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/ee5ab41fd6ccfff57f124583aa96a492.jpg)
![[Afbeelding: 79516ecb3eb7fe29aa59eab976ecd13a.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/79516ecb3eb7fe29aa59eab976ecd13a.jpg)
![[Afbeelding: a83ed875f04289ac89a04a8ae649bfef.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/a83ed875f04289ac89a04a8ae649bfef.jpg)
![[Afbeelding: 85adf1fe9bd3f27f3dc575e319f3de26.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/85adf1fe9bd3f27f3dc575e319f3de26.jpg)
Verf eraf gehaald:
![[Afbeelding: d0d4112bd4f2cabcb4815fb9b1a55e0c.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/d0d4112bd4f2cabcb4815fb9b1a55e0c.jpg)
Bijna klaar voor primer:
![[Afbeelding: aad06c2ab4fbf43ee22ff5374a117f6b.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/aad06c2ab4fbf43ee22ff5374a117f6b.jpg)
Ziet er allemaal netjes uit:
![[Afbeelding: bced99f07afe35a3ac1cef98ffa4c09d.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/bced99f07afe35a3ac1cef98ffa4c09d.jpg)
Alles op een rij:
![[Afbeelding: 5cc00055072ef180d29c0c750eb5f5d5.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/5cc00055072ef180d29c0c750eb5f5d5.jpg)
Hoonsporen in alle cilinder nog zichtbaar:
![[Afbeelding: bfd799dec7b7e8a2d4b239ef16b87144.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/bfd799dec7b7e8a2d4b239ef16b87144.jpg)
Zuigers zijn nog goed, geen lagers ingesleten alles ziet eruit alsof het altijd netjes olie gehad heeft, zijn we dus erg blij mee.
Krukas heeft ook geen slijtage sporen en hoeft niet geslepen te worden. Wat allemaal erg fijn is.
Vrijdag alles nagemeten en nieuwe lagers, zuigerveren, waterpomp, kopbouten en pakkingen etc besteld zodat we na het spuiten en de koprevisie(dat laten we doen) het ons ons dooie gemakkie kunnen opbouwen.
Tevens hebben we nog een setje nieuwe zuigers aangeschaft. Zijn originele FK/FT zuigers van Mahle. Gaan niet in dit blok, want de originele Zijn nog perfect, maar wellicht in een andere toepassing.
![[Afbeelding: 7da226a543af717fc352b8317de20ffd.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/7da226a543af717fc352b8317de20ffd.jpg)
![[Afbeelding: 5f6ef4ad10c39dfd28600cb89e77f75f.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/5f6ef4ad10c39dfd28600cb89e77f75f.jpg)
Binnenkort brengen we de kop weg. Nu nog even beslissen of we een andere nokkenas gaan plaatsen, want we willen met dit verse blokje op den duur 300pk gaan draaien.
De motor in de 242 gaat vervangen worden voor een heel mooi en vers FK blokje. reden voor dit is de grote hoeveelheid olie die het blok verbruikt met als voornaamste reden versleten zuigerveren en een versleten Turbo.
Bij 4000rpm blaast de motor letterlijk olie uit de uitlaat en dat is al bijna 10.000km een Doorn in ons oog.
Het blok hebben wij destijds als reserve blok gekocht voor een klein bedrag, maar door een tik in ons donorblok besloten om dat onbekende blok toch maar in te bouwen.
Blok hebben wij voor de inbouw nooit horen lopen en dus was het altijd al een gok.
Ons eerste FK uit de 940 had een tik. Maar dit was achteraf te wijten aan een afgebroken bout in de cilinderkop aan de uitlaat kant, maar helemaal gerust zijn we daar niet op dat dat de enigste reden van tikken was.
Gaat dus om dit blok:
![[Afbeelding: 309c6906be29baa51f08b23c2575ac82.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/309c6906be29baa51f08b23c2575ac82.jpg)
Het plan is dus om dit blok te gaan reviseren en als hij af is in de 242 te lepelen.
Vorige week zijn we begonnen om het blok uit elkaar te halen en te inspecteren.
![[Afbeelding: e0f358ca45372a708974dd8a54fdcd1c.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/e0f358ca45372a708974dd8a54fdcd1c.jpg)
Kop eraf:
![[Afbeelding: afd76ba8ffc9b1f437393838f8d02678.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/afd76ba8ffc9b1f437393838f8d02678.jpg)
Eerste opzicht lijkt het nog netjes van binnen:
![[Afbeelding: ee5ab41fd6ccfff57f124583aa96a492.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/ee5ab41fd6ccfff57f124583aa96a492.jpg)
![[Afbeelding: 79516ecb3eb7fe29aa59eab976ecd13a.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/79516ecb3eb7fe29aa59eab976ecd13a.jpg)
![[Afbeelding: a83ed875f04289ac89a04a8ae649bfef.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/a83ed875f04289ac89a04a8ae649bfef.jpg)
![[Afbeelding: 85adf1fe9bd3f27f3dc575e319f3de26.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/85adf1fe9bd3f27f3dc575e319f3de26.jpg)
Verf eraf gehaald:
![[Afbeelding: d0d4112bd4f2cabcb4815fb9b1a55e0c.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/d0d4112bd4f2cabcb4815fb9b1a55e0c.jpg)
Bijna klaar voor primer:
![[Afbeelding: aad06c2ab4fbf43ee22ff5374a117f6b.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/aad06c2ab4fbf43ee22ff5374a117f6b.jpg)
Ziet er allemaal netjes uit:
![[Afbeelding: bced99f07afe35a3ac1cef98ffa4c09d.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/bced99f07afe35a3ac1cef98ffa4c09d.jpg)
Alles op een rij:
![[Afbeelding: 5cc00055072ef180d29c0c750eb5f5d5.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/5cc00055072ef180d29c0c750eb5f5d5.jpg)
Hoonsporen in alle cilinder nog zichtbaar:
![[Afbeelding: bfd799dec7b7e8a2d4b239ef16b87144.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/bfd799dec7b7e8a2d4b239ef16b87144.jpg)
Zuigers zijn nog goed, geen lagers ingesleten alles ziet eruit alsof het altijd netjes olie gehad heeft, zijn we dus erg blij mee.
Krukas heeft ook geen slijtage sporen en hoeft niet geslepen te worden. Wat allemaal erg fijn is.
Vrijdag alles nagemeten en nieuwe lagers, zuigerveren, waterpomp, kopbouten en pakkingen etc besteld zodat we na het spuiten en de koprevisie(dat laten we doen) het ons ons dooie gemakkie kunnen opbouwen.
Tevens hebben we nog een setje nieuwe zuigers aangeschaft. Zijn originele FK/FT zuigers van Mahle. Gaan niet in dit blok, want de originele Zijn nog perfect, maar wellicht in een andere toepassing.
![[Afbeelding: 7da226a543af717fc352b8317de20ffd.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/7da226a543af717fc352b8317de20ffd.jpg)
![[Afbeelding: 5f6ef4ad10c39dfd28600cb89e77f75f.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160501/5f6ef4ad10c39dfd28600cb89e77f75f.jpg)
Binnenkort brengen we de kop weg. Nu nog even beslissen of we een andere nokkenas gaan plaatsen, want we willen met dit verse blokje op den duur 300pk gaan draaien.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo