25 November 2015, 20:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2015, 20:51 door Marc1970.)
Onverklaarbare schakeling heb je daar. Maar het dotje gas fenomeen kan ik wel verklaren. Een wisselstroomdynamo bouwt zijn eigen magnetisch veld op, waar dan een elektromagneet ontstaat, en waarmee spanning wordt opgewekt. Om deze elektromagneten op gang te helpen, is er een EXC draadje van de accu naar de dynamo. In de 240 gaat dit via het AMP lampje. Zonder EXC draad komt de dynamo ook wel maar langzamer op gang, hij is uiteindelijk 'self exciting'.
Ik zou eens op zoek gaan naar de resten van de originele bedrading, die aan elkaar plakken en die hele relaishandel vergeten. Als de EXC draad door een of andere manko de magnetische velden in de dynamo op spanning blijft houden, loopt je accu langzaam leeg.
Het originele schema is simpel, hier staat het : http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=10
- edit - Nog simpeler en leesbaarder schema
Ik zou eens op zoek gaan naar de resten van de originele bedrading, die aan elkaar plakken en die hele relaishandel vergeten. Als de EXC draad door een of andere manko de magnetische velden in de dynamo op spanning blijft houden, loopt je accu langzaam leeg.
Het originele schema is simpel, hier staat het : http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=10
- edit - Nog simpeler en leesbaarder schema
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

