6 November 2015, 10:27
Laatste weken beetje stil geweest rondom de 2 volvo's en dat heeft een reden.
Ze zijn beide namelijk kapot!
De M46 van de 242 is gesprongen en we zijn druk bezig met alle onderdelen te verzamelen om een m90 onder te bouwen.
We hebben het volgende aangeschaft:
- M47 aandrijfas
- Koppelingspedaal van een 260
- Nieuwe koppelingscilinder (komt volgende week binnen)
- Nieuwe drukgroep + koppeling van een 940 TDIc (komt volgende week binnen)
- Adapter om de M47 aandrijfas te kunnen gebruiken op de M90
Dat de 245 kapot was, had ik ik volgens mij nog niet gemeld.
Hij kwam de APK niet door vanwege speling op de stuurkogels en het stuurhuis ging zwaar van links naar rechts.
Dus sinds half oktober staan ze zo "op stal"
![[Afbeelding: 500a6e3f13.jpg]](http://puu.sh/lbgIF/500a6e3f13.jpg)
![[Afbeelding: 84bd7d9d97.jpg]](http://puu.sh/lbgJG/84bd7d9d97.jpg)
Voor de 245 een ander stuurhuis gekocht van een sloper (helaas wel een oud type) en deze samen met mijn bestaande stuurhuis omgebouwd tot een goed functionerend stuurhuis. Bij het ontmantelen van mijn oude stuurhuis bleken allerlei lagers te zijn geknapt en alles aan elkaar gelast te zijn. Heb van mijn oude stuurhuis enkel het bovenste gedeelte opnieuw moeten gebruiken omdat mijn stuurpen dunner was.
Omdat ik de voorkant toch open had liggen heb ik alle stuurdelen en lagers vervangen, zodat ik weer een tijd verder kan.
Gisteravond het stuurhuis weer geplaatst, nieuwe ATF erop en helemaal ontlucht. (toen de auto nog niet aan stond) ging het stuur heel makkelijk naar links/rechts zonder een zwaar punt etc. Dus ik dacht: "Missie geslaagd!"
Toen de auto aangezet en mij dood geschrokken. Ik stond naast de auto, met mijn hand door het stuur om te starten.
Terwijl de auto aanslaat draait het stuur volle kracht naar links! om mijn hand dus vast te grijpen tussen dashboard en stuur, wat niet zo tof gevoel was
..
Vervolgens de auto weer uitgezet en vanaf dat moment kan ik het stuur heel moeilijk naar rechts draaien. Linksom gaat heel simpel en gemakkelijk maar rechtsom gaat heel moeilijk en langzaam (voelt alsof hij de vloeistof door een veel kleinere leiding moet drukken).
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
- Leidingen zitten goed (verschillende diameter, dus kan niet verkeerd zijn)
- Is helemaal ontlucht
- Nieuwe ATF erop
- Ik heb alle leidingen uitgeblazen met een compressor, dus ze zitten niet verstopt.
- De stuurbekrachtingpomp is nog wel van het vorige stuurhuis, maar is precies het zelfde.
Dus zoals het er nu naar uit ziet staat de 245 wat vroeger op stalling voor de oldtimerregeling.
Ze zijn beide namelijk kapot!
De M46 van de 242 is gesprongen en we zijn druk bezig met alle onderdelen te verzamelen om een m90 onder te bouwen.
We hebben het volgende aangeschaft:
- M47 aandrijfas
- Koppelingspedaal van een 260
- Nieuwe koppelingscilinder (komt volgende week binnen)
- Nieuwe drukgroep + koppeling van een 940 TDIc (komt volgende week binnen)
- Adapter om de M47 aandrijfas te kunnen gebruiken op de M90
Dat de 245 kapot was, had ik ik volgens mij nog niet gemeld.
Hij kwam de APK niet door vanwege speling op de stuurkogels en het stuurhuis ging zwaar van links naar rechts.
Dus sinds half oktober staan ze zo "op stal"
![[Afbeelding: 500a6e3f13.jpg]](http://puu.sh/lbgIF/500a6e3f13.jpg)
![[Afbeelding: 84bd7d9d97.jpg]](http://puu.sh/lbgJG/84bd7d9d97.jpg)
Voor de 245 een ander stuurhuis gekocht van een sloper (helaas wel een oud type) en deze samen met mijn bestaande stuurhuis omgebouwd tot een goed functionerend stuurhuis. Bij het ontmantelen van mijn oude stuurhuis bleken allerlei lagers te zijn geknapt en alles aan elkaar gelast te zijn. Heb van mijn oude stuurhuis enkel het bovenste gedeelte opnieuw moeten gebruiken omdat mijn stuurpen dunner was.
Omdat ik de voorkant toch open had liggen heb ik alle stuurdelen en lagers vervangen, zodat ik weer een tijd verder kan.
Gisteravond het stuurhuis weer geplaatst, nieuwe ATF erop en helemaal ontlucht. (toen de auto nog niet aan stond) ging het stuur heel makkelijk naar links/rechts zonder een zwaar punt etc. Dus ik dacht: "Missie geslaagd!"
Toen de auto aangezet en mij dood geschrokken. Ik stond naast de auto, met mijn hand door het stuur om te starten.
Terwijl de auto aanslaat draait het stuur volle kracht naar links! om mijn hand dus vast te grijpen tussen dashboard en stuur, wat niet zo tof gevoel was

Vervolgens de auto weer uitgezet en vanaf dat moment kan ik het stuur heel moeilijk naar rechts draaien. Linksom gaat heel simpel en gemakkelijk maar rechtsom gaat heel moeilijk en langzaam (voelt alsof hij de vloeistof door een veel kleinere leiding moet drukken).
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
- Leidingen zitten goed (verschillende diameter, dus kan niet verkeerd zijn)
- Is helemaal ontlucht
- Nieuwe ATF erop
- Ik heb alle leidingen uitgeblazen met een compressor, dus ze zitten niet verstopt.
- De stuurbekrachtingpomp is nog wel van het vorige stuurhuis, maar is precies het zelfde.
Dus zoals het er nu naar uit ziet staat de 245 wat vroeger op stalling voor de oldtimerregeling.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo