25 October 2015, 11:27
Vervang hier vrij veel riemen wekelijks en ik zou die leeftijd dus NIET met een korrel zout nemen. De meeste riemen die ik hier vervang worden vervangen omdat ze tegen of over de leeftijd heen zitten en niet omdat ze de km's erop hebben zitten. En dit vervangwerk betreft alle type's Volvo waar een riem op zit. Wij werken hier het meeste met de 5 cilinder motoren en de benzine versies hebben een termijn van 90-120-160 dkm afhankelijk van het model, maar allemaal een leeftijdsgrens van 6 jaar.
En dit is ook vaak heel goed te zien aan droogtescheuren die ontstaan in de riem. Bovendien kun je voor die paar centen die het kost bij een 200/700 serie het risico niet eens lopen in mijn opinie. Bij de 5 cilinders is het beduidend duurder qua onderdelen. De 850's hebben bijvoorbeeld een hydraulische spanner (die vaak niet vervangen word en hier ALTIJD) die al een dikke 80 kost. Dan een complete distributieset en waterpomp erbij en zit je op een kleine 400 aan origineel materiaal. En dan moet het nog gemonteerd worden.
En dit is ook vaak heel goed te zien aan droogtescheuren die ontstaan in de riem. Bovendien kun je voor die paar centen die het kost bij een 200/700 serie het risico niet eens lopen in mijn opinie. Bij de 5 cilinders is het beduidend duurder qua onderdelen. De 850's hebben bijvoorbeeld een hydraulische spanner (die vaak niet vervangen word en hier ALTIJD) die al een dikke 80 kost. Dan een complete distributieset en waterpomp erbij en zit je op een kleine 400 aan origineel materiaal. En dan moet het nog gemonteerd worden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983