Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Laatste week vakantie, dus tijd voor de laatste werkzaamheden aan de 245 voordat hij 8 oktober voor de APK moet..

Laatste op de lijst was de brandstofpomp, ik wou de standaard intankpomo vervangen voor een Walbro 255LPH en dan de originele pomp die onder de auto hangt ook verwijderen. Die heeft zijn beste tijd gehad volgens mij.

Omdat er vraag was naar hoe ik het gedaan heb, hier een uitgebreide beschrijving van de inbouw.

Wat heb ik gekocht:
- Walbro 255 LPH intank-pomp + installatieset(los bij besteld) - €135,-
- Extra slangklemmen - €4,-
- Allflow leiding 4 meter (luchtslang van vrachtwagens, zelfde materiaal als originele brandstofleiding) - €10,-
- Knelkoppeling + slang koppeling + Verbindstuk - €15,-

Als eerste heb ik de tank leeggemaakt. Omdat ik de pomp moest verwijderen en ik de dag ervoor weer 55Liter benzine getanked had, geen gek idee.

[Afbeelding: bbc8fd2227a318fd8a509d87f6d7225b.jpg]

Toen begonnen met verwijderen van Intank-pomp.

Omdat ik vorig jaar nieuwe brandstoftank heb gemonteerd met aansluitingen en al, ging ik er vanuit dat mijn pomphouder nog goed was en niet verroest.

Zelf even een tooltje gemaakt om de ring van de vlotter mee open te draaien (9mm dikke plak van een 80mm U-profiel gezaagd, M10 bout erop gelast en klaar, 15 min werk, ipv 30 euro bij Skandix).

Toen was de originele tankpomp eruit.

[Afbeelding: bbd50edbcfc1045b8bd2bcf0a59c292a.jpg]

Zoals je kunt zien, nog in erg goede staat.

Hierbij even een vergelijking met de nieuwe pomp die eraan moet komen.

[Afbeelding: b067d297a01769280db705dc7a3049e8.jpg]

Omdat de nieuwe pomp groter is, maar niet dieper mag hangen, heb ik de leiding waar hij aan komt ingekort (ongeveer 5cm).

[Afbeelding: ad84e9d29abc80c3647826b2ba7b71a9.jpg]

Vergeet als je het filter op de nieuwe pomp plaatst niet het ringetje te plaatsen. Houdt het filter op z'n plek.

[Afbeelding: 1fa69f025c3674c3303ca9c28a4c4ae8.jpg]

Om de pomp zo origineel mogelijk te krijgen, heb ik de originele plastic montage steun opnieuw gebruikt.

Wel moeten uitvielen voordat hij paste.

[Afbeelding: 13c299dfa7494aa5f485ea7275c92b8c.jpg]

En klaar is de Intank-pomp voor montage.

Even een notitie. Omdat de draden van de Walbro nogal dik waren, en de originele nogal dun, heb ik gekozen om de plus en min door de ontluchtingsnibbel naar buiten te laten komen. Heb ik ook gedaan bij de 242 en bevalt me prima. De tank meter gaat nog wel via de originele weg.

[Afbeelding: 3b05c3aecdd88069692cd380dc858976.jpg]

En nog even getest voor montage!

[Afbeelding: 43774bfa4380adbb7ccb401f6c8a4459.jpg]

Aansluiten is heel simpel. + aan de originele stekker van de auto gemaakt. De - aan een mooi nieuw massapunt.

Deel 2:

De nieuwe pomp zit, nu de oude eronder uit.

Heel simpel, 2 slangklemmen los, slangen van de pomp af. 3 bouten los en pomp er onder vandaan halen. Nog geen 10min werk.

Pomp was nog in prima staat :S

[Afbeelding: b0e0389cf0e177972742fd57552f632c.jpg]

Toen de leiding die naar het brandstoffilter in de motor ruimte liep los gehaald en verwijderd en de nieuwe leiding op maat gemaakt.

[Afbeelding: b85ee2434d82914386287764f6cf3ff5.jpg]

Voor de montage op het brandstoffilter heb ik de oude aansluitnibbel weer gebruikt. Kon geen nieuwe krijgen zo snel en hij is nog mooi rond, dus waarom niet.

Mocht je nou zo'n koppeling in de slang willen persen. De koppeling zelf warm maken met een soldeerbout/vlam. En dan de koude leiding eroverheen drukken. Floept er zo op en is tot 7 bar gegarandeerd dicht (getest).

De nieuwe leiding onder de auto gehangen, en doormiddel van de Knelkoppeling en slangkoppeling het brandstofcircuit weer dicht gemaakt. (12mm brandstofslang van intankpomp naar koperen koppeling).

Werkt heel makkelijk en zo gepiept. Bij elkaar geen 4 uurtjes mee bezig geweest.

Ik heb hem enkel nog niet getest met rijden. Mijn Dynamo en Accu zijn kapot en ik krijg zaterdag een nieuwe accu en gereviseerd dynamo terug. Dus rijden gaat nog niet.

Wel het systeem al op druk gezet (hij deed het toen ik op contact zette, dus de pomp werkt). En hij is lekdicht.

Nu nog hopen dat de auto niet meer inhoud.





Verder heb ik 2 weken geleden voor de APK nog 2 belangrijke punten aangepakt, namelijk beide koplampen. De reflectoren waren zo slecht dat het een heel lelijk gezicht was en de lichtopbrengst gewoon niet meer goed was.

Bij het openmaken van de eerste koplamp trof ik deze reflector aan:

[Afbeelding: fdc90644386914af77c0ce673a107cf7.jpg]

[Afbeelding: bb5ac16ff0e0402f4c399b143ff03373.jpg].

Weinig verschil dus Tongue

Gelijk de moeite genomen om alles goed schoon te maken en de lampen wat apparter te maken dan ze al zijn.

Heb namelijk de Witte randen die buiten de reflector vallen, zwart gemaakt. Met dit als verschil:

[Afbeelding: 2fb67fa8287fb6210e1b948e5fff81ed.jpg]

[Afbeelding: 0cd0b66a1018544714b5a7d565bf3a03.jpg]

En gemonteerd in de auto:

[Afbeelding: 3cc2993fcd78584202095ae66dbcf490.jpg]

Een hele verbetering, als zeg ik het zelf. Niks geen donkere koplampen die pauper overkomen, maar gewoon wat moderner ogend dan de witte rand erin. Ben er blij mee(en meer licht onderweg).

En als laatste verbetering heb ik achterop ook nog 2 nieuwe continental banden op de polarissen laten draaien, werd hoog tijd want ze waren goed glad.

Oud:

[Afbeelding: 798c43f00475ed8582ff073f4a9cbad9.jpg]

Nieuw:

[Afbeelding: 664a0e6bbb1d32ff60af9ec60e30ef38.jpg]

Kortom, veel gedaan, veel vakantiegeld alweer uitgegeven maar het is wel heel erg verbeterd ten opzichte van het oude. Ook de PU bussen doen goed hun werk, merk echt veel verschil. Super blij mee.

Nu nog een goedkoop auto'tje scoren voor de aankomende stageperiode (dagelijks 60km gaat te gek met de Volvo). In oktober naar de Apk en dan in december de opslag weer in ivm de Oldtimerregeling.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Berichten in dit topic
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo - door Estoque - 3 September 2015, 23:48

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.427 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 588 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.071 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.501 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.140 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 230.861 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.193 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.233 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.053 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)