17 August 2015, 20:11
Zo, 2 weken verder en helaas wat meer moeten doen dan gepland, maar we komen er wel.
Allereerst begonnen met alle stangen te voorzien van PU.
![[Afbeelding: 317f208dff0d049937eef8aac75d12c0.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/317f208dff0d049937eef8aac75d12c0.jpg)
Ik had 2 extra draagarmen, die heb ik voorzien van PU en verf.
Toen ben ik eerst begonnen met het vervangen van alle stangen(reactiestangen en Panhard), zodat mijn as op z'n plek zou blijven als ik de draagarmen en asbussen ging vervangen.
![[Afbeelding: be6b2f39c5312d947b4928a6361e525c.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/be6b2f39c5312d947b4928a6361e525c.jpg)
Toen die alle 3 zaten, begonnen om de draagarmen los te halen.
Eerst de as ondersteund met 2 as-steunen. Zodat alles mooi op z'n plek zou blijven, waarna ik de veren verwijderde en de draagarm verwijderd heb.
Grappig detail, links en rechts zaten verschillende bussen in mijn achteras
Rechts:
![[Afbeelding: 442d901cf1404f38ed213d012caa8b72.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/442d901cf1404f38ed213d012caa8b72.jpg)
Links:
![[Afbeelding: 34f2c2bb7e44cdf56ed6cd8d8c1e7a07.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/34f2c2bb7e44cdf56ed6cd8d8c1e7a07.jpg)
Toen een bus gemaakt waarmee ik de rubbers uit de as kon persen.
![[Afbeelding: deac80c1ed139dcd82e436b815915030.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/deac80c1ed139dcd82e436b815915030.jpg)
Werkt heel simpel. Gewoon een holle pijp (of koker in mijn geval). Daar een plaat opgelast. Daarin een gat geboord. Lange M12 bout erdoor, door het rubber, grote plaat erachter en draaien maar.
Na veel geweld en hulp van een brander kwamen de bussen eruit.
![[Afbeelding: 50778338db33624767d618ee8f2e794f.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/50778338db33624767d618ee8f2e794f.jpg)
Bij het in persen van de PU-bussen heb ik het zelfde systeem weer gebruikt. Alleen draaide ik nu de bus in de as, ipv eruit.
De plaat tussen de twee oren van de as is er tijdelijk tussen gezet om de oren recht te houden.
En floep!
![[Afbeelding: 33546689a3e873bd4a1ffacf81b8cd8a.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/33546689a3e873bd4a1ffacf81b8cd8a.jpg)
Toen begon de nachtmerrie.
Bij het terugplaatsen van de rechterdraagarm vond ik wat roest in de wiel kuip.
Vorig jaar heb ik mijn linkerwielkuip gelast vanwege een metalen plaat die erin gekit was, ipv gelast. En die bleek dus ook aan de rechterkant te zitten.
Dus slijptol er in, kit eruit en nieuw metaal er in. 2 dagen laswerk gehad aan 1 wielkast vanwege slecht reparatiewerk door vorige eigenaren.
Vandaag was het laswerk af en kon ik verder met de as.
Draagarm eronder, nieuwe bouten + moeren + ringen rondom en toen zat alles weer op z'n plek.
Nou dan heb je wat. Een klein kapitaal aan rubbers in je achteras en een as die eruitziet alsof hij van de sloop komt.
Dus lekker wezen krabben, ontvetten en schilderen en 3 uurtjes later met dit als resultaat.
![[Afbeelding: 2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg)
De veren zijn niet netjes, maar dat is onmogelijk om mooi te houden, dus dat laat ik zo. De rest is aardig opgeknapt, al zeg ik het zelf.
In de tussentijd dat de achteras droogde nog bezig geweest om de wielkastranden en randen rondom de carrosserie te bewerken met hamerite en anti-steenslag spul
![[Afbeelding: 847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg)
En nog in een klein uurtje mijn topmount vervangen.
Al met al lekker productief bezig geweest.
Resultaat laat ik zien als de koplampen ook vernieuwd zijn en de auto gepoetst is. Want dat is hard nodig. Ook moet ik de brandstofpomp nog, maar dat moet maar even wachten.
Allereerst begonnen met alle stangen te voorzien van PU.
![[Afbeelding: 317f208dff0d049937eef8aac75d12c0.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/317f208dff0d049937eef8aac75d12c0.jpg)
Ik had 2 extra draagarmen, die heb ik voorzien van PU en verf.
Toen ben ik eerst begonnen met het vervangen van alle stangen(reactiestangen en Panhard), zodat mijn as op z'n plek zou blijven als ik de draagarmen en asbussen ging vervangen.
![[Afbeelding: be6b2f39c5312d947b4928a6361e525c.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/be6b2f39c5312d947b4928a6361e525c.jpg)
Toen die alle 3 zaten, begonnen om de draagarmen los te halen.
Eerst de as ondersteund met 2 as-steunen. Zodat alles mooi op z'n plek zou blijven, waarna ik de veren verwijderde en de draagarm verwijderd heb.
Grappig detail, links en rechts zaten verschillende bussen in mijn achteras
Rechts:
![[Afbeelding: 442d901cf1404f38ed213d012caa8b72.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/442d901cf1404f38ed213d012caa8b72.jpg)
Links:
![[Afbeelding: 34f2c2bb7e44cdf56ed6cd8d8c1e7a07.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/34f2c2bb7e44cdf56ed6cd8d8c1e7a07.jpg)
Toen een bus gemaakt waarmee ik de rubbers uit de as kon persen.
![[Afbeelding: deac80c1ed139dcd82e436b815915030.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/deac80c1ed139dcd82e436b815915030.jpg)
Werkt heel simpel. Gewoon een holle pijp (of koker in mijn geval). Daar een plaat opgelast. Daarin een gat geboord. Lange M12 bout erdoor, door het rubber, grote plaat erachter en draaien maar.
Na veel geweld en hulp van een brander kwamen de bussen eruit.
![[Afbeelding: 50778338db33624767d618ee8f2e794f.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/50778338db33624767d618ee8f2e794f.jpg)
Bij het in persen van de PU-bussen heb ik het zelfde systeem weer gebruikt. Alleen draaide ik nu de bus in de as, ipv eruit.
De plaat tussen de twee oren van de as is er tijdelijk tussen gezet om de oren recht te houden.
En floep!
![[Afbeelding: 33546689a3e873bd4a1ffacf81b8cd8a.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/33546689a3e873bd4a1ffacf81b8cd8a.jpg)
Toen begon de nachtmerrie.
Bij het terugplaatsen van de rechterdraagarm vond ik wat roest in de wiel kuip.
Vorig jaar heb ik mijn linkerwielkuip gelast vanwege een metalen plaat die erin gekit was, ipv gelast. En die bleek dus ook aan de rechterkant te zitten.
Dus slijptol er in, kit eruit en nieuw metaal er in. 2 dagen laswerk gehad aan 1 wielkast vanwege slecht reparatiewerk door vorige eigenaren.
Vandaag was het laswerk af en kon ik verder met de as.
Draagarm eronder, nieuwe bouten + moeren + ringen rondom en toen zat alles weer op z'n plek.
Nou dan heb je wat. Een klein kapitaal aan rubbers in je achteras en een as die eruitziet alsof hij van de sloop komt.
Dus lekker wezen krabben, ontvetten en schilderen en 3 uurtjes later met dit als resultaat.
![[Afbeelding: 2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/2ae83d5d0d4b93b762d55d4586161695.jpg)
De veren zijn niet netjes, maar dat is onmogelijk om mooi te houden, dus dat laat ik zo. De rest is aardig opgeknapt, al zeg ik het zelf.
In de tussentijd dat de achteras droogde nog bezig geweest om de wielkastranden en randen rondom de carrosserie te bewerken met hamerite en anti-steenslag spul
![[Afbeelding: 847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/17/847558a36f517a2e4dffa781e7a022b7.jpg)
En nog in een klein uurtje mijn topmount vervangen.
Al met al lekker productief bezig geweest.
Resultaat laat ik zien als de koplampen ook vernieuwd zijn en de auto gepoetst is. Want dat is hard nodig. Ook moet ik de brandstofpomp nog, maar dat moet maar even wachten.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo