Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Te laag stationair na starten en gebrek aan vermogen
#1
Er is iets raars met mijn stationair toerental direct na het starten. De motor draait de eerste seconden iets boven de 500 toeren, waarna hij opeens omhoog klimt. Het gebeurt bij zowel warme als koude start, maar heel soms (zeg 1 op de 10 keer) is het toerental wel meteen in orde. Als ik tijdens het lage toerental stevig gas geef voel ik soms wat gesputter en komen er zwarte pluimen uit de uitlaat. Na een paar keer gasgeven zijn de pluimen verdwenen. Sowieso heb ik het gevoel dat de auto de laatste tijd niet echt meer 'wil'. Bij plankgas klinkt er een soort luie brom en het optrekken gaat erg gezapig. Van gesputter en gestotter is tijdens het rijden overigens geen sprake. Het verbruik is ook gewoon normaal. Het gaat om een 240 uit 1991 met LH2.4.

Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=qd8nsMlR...load_owner

Ik heb echt alles al geprobeerd en gecontroleerd. Alle stekkers, contacten en sensoren zijn dik in orde. Meerdere heb ik er al vervangen, zonder resultaat. De luchtmassameter en de stationairklep heb ik vervangen. Bougies, kap, rotor en kabels vernieuwd. De gasklepschakelaar staat goed afgesteld, het gasklephuis is schoon. De kleppen staan goed, de compressie is dik in orde. Brandstofpomprelais is vernieuwd. Nieuwe lambdasonde. Valse lucht heb ik uit kunnen sluiten. Alle slangen gecontroleerd, tot aan de olie-afscheider en de aan toe, alle pakkingen, ringen en rubbers vervangen. Ik kan duidelijk horen dat beide brandstofpompen (ook die in de tank) werken. Noem het maar op of ik heb ernaar gekeken, niets lost het op. Het enige wat ik niet gedaan heb is de injectoren ultrasoon laten reinigen. Oh, en trouwens, dat pieperige gefluit dat je soms hoort bij het zakken van de toeren is geen valse lucht. De stuurbekrachtigingspomp maakt dat geluid.

Dat brengt me bij mijn laatste idee. Ik denk dat er iets mis is met de brandstofdruk. In eerste instantie dacht ik aan nadruppelende injectoren en daarmee samenhangende lage druk bij het starten. Maarrr... ik heb ooit een oude BMW gehad die ook een LH-jetronic systeem aan boord had, en wanneer ik de sleutel omdraaide en het contact aanzette hoorde ik altijd de brandstofpomp 1 a 2 seconden pompen om de injectorrail op druk te brengen. Dat hoor ik bij m'n Volvo niet. Hoort dat wel zo? Google heeft me geleerd dat dat aan een slechte ECU zou kunnen liggen. Met name de 561 met roze label schijnt berucht te zijn, en ja hoor, die hangt er bij mij in.

Is er iemand die deze kwaal herkent, het bovenstaande kan bevestigen en/of een oplossing weet? Alle hulp en ideëen zijn welkom!

Gr. Sander
Antwoord


Berichten in dit topic
Te laag stationair na starten en gebrek aan vermogen - door Potvisboer - 14 July 2015, 18:08

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.604 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.309 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 813 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 2.184 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.909 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.459 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.494 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.245 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.925 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.575 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)