15 January 2016, 13:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2016, 13:43 door Estoque.)
Tijd voor een update. Want de eerste meters van 2016 zijn gemaakt.
Gisteren tijd gevonden om de koppelingsleiding te monteren en te ontluchten. Geen lekkages en met 3x pompen de leiding compleet ontlucht.
Vervolgens de aandrijfas gemonteerd en de uitlaat weer uit de stelling gepakt om er weer onder te hangen. Lambda sensor weer gemonteerd, olie gepeild, vingers gekruist en proberen te starten.
Na 3 slagen sloeg hij aan en werd het stille Lochem gevuld met het lekkere uitlaatgeluid van een 4 cilinder turbo. Door onze sidepipe is er lekker veel lawaai en hoor je de turbo lekker *Wooshen* en blazen.
zo klinkt dat dus:
https://www.youtube.com/watch?v=V8fxYLkjPPQ
Gelijk weer zo'n glimlach op mijn gezicht van oor tor oor. heb nu al weer zin om te gaan touren
Omdat de 242 al een tijdje stilstaat (VKB was laatste ritje) was het toch weer even een opluchting.
Om de versnellingsbak te testen, maar even van de brug af gereden en naar buiten gereden. bij langzaam rijden klonk alles goed, maar bij het gasgeven gaf de as een soort *KLONK* geluid. beetje raar om uit te leggen en dat geluid hebben wij destijds getraceerd naar de versnellingsbak(M46) en daarom hebben wij de ombouw van M46 naar M90 gedaan. Dus vol verontwaardiging hebben wij staan zoeken naar mogelijke oorzaken. Onze conclussie: de achteras heeft vast schade opgelopen omdat dit nog een 2.1 as is en al dik 5ton oud is en niet gewend is om met meer als 100pk om te gaan.
Pas bij het terug op de brug zetten en onder de auto doorlopen kwamen wij tot de volgende, schrikbarende conclusie:
![[Afbeelding: 025a5350fc523d8e0e19d1b3e0917777.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/025a5350fc523d8e0e19d1b3e0917777.jpg)
![[Afbeelding: af2503378ab8e6a7e9fe0e3fd264cfa8.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/af2503378ab8e6a7e9fe0e3fd264cfa8.jpg)
![[Afbeelding: 8924c5871e89cef50ed96bdaaebfaf3d.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/8924c5871e89cef50ed96bdaaebfaf3d.jpg)
Ik hoop dat jullie het op de foto's kunnen zien, maar de reactiestangen zijn dus opengescheurd en doen dus helemaal niks meer
Tevens zijn de achterasrubbers compleet versleten.
We zitten toch wel een beetje in schaamte, want wij hebben het gewoon niet gezien. Reden tot scheuren van dit alles is heel simpel, we hebben in Engeland tijdens de carbagerun met een noodvaart van een hobbelachtige heuvel naar beneden gereden en in combinatie met een zwaar beladen kofferbak heeft de auto een tiental keren heel diep ingeveerd met ongeveer 120km/h.
Wij wisten dat wij daar een kruisstukje in de aandrijfas hebben kapot gereden. maar toen is wellicht de reactiestang al open gescheurd, maar nog niet zichtbaar. met de hooguit 1000km die we daarna nog hebben gereden met die auto hebben wij dat openscheuren gewoon niet gemerkt. Als gevolg van die reactiestangen zijn ook de andere rubbers gaan scheuren en slijten en is dus alles kapot gegaan.
Nu het goede nieuws! ik heb nog een set reactiestangen liggen met PU-rubbers en morgenvroeg 9 uur liggen de nieuwe draagarmrubbers klaar. Dus met een beetje geluk kunnen wij dit weekend toch nog de eerste echte kilometers maken van 2016.
Heeft iemand dit al ooit eens eerder zien gebeuren???
P.s
Niet schrikken van het smeer onder de auto, we hebben een stoom-apparaat gekocht en zullen wij gebruiken om al het vet eraf te stomen.
Gisteren tijd gevonden om de koppelingsleiding te monteren en te ontluchten. Geen lekkages en met 3x pompen de leiding compleet ontlucht.
Vervolgens de aandrijfas gemonteerd en de uitlaat weer uit de stelling gepakt om er weer onder te hangen. Lambda sensor weer gemonteerd, olie gepeild, vingers gekruist en proberen te starten.
Na 3 slagen sloeg hij aan en werd het stille Lochem gevuld met het lekkere uitlaatgeluid van een 4 cilinder turbo. Door onze sidepipe is er lekker veel lawaai en hoor je de turbo lekker *Wooshen* en blazen.
zo klinkt dat dus:
https://www.youtube.com/watch?v=V8fxYLkjPPQ
Gelijk weer zo'n glimlach op mijn gezicht van oor tor oor. heb nu al weer zin om te gaan touren
Omdat de 242 al een tijdje stilstaat (VKB was laatste ritje) was het toch weer even een opluchting.
Om de versnellingsbak te testen, maar even van de brug af gereden en naar buiten gereden. bij langzaam rijden klonk alles goed, maar bij het gasgeven gaf de as een soort *KLONK* geluid. beetje raar om uit te leggen en dat geluid hebben wij destijds getraceerd naar de versnellingsbak(M46) en daarom hebben wij de ombouw van M46 naar M90 gedaan. Dus vol verontwaardiging hebben wij staan zoeken naar mogelijke oorzaken. Onze conclussie: de achteras heeft vast schade opgelopen omdat dit nog een 2.1 as is en al dik 5ton oud is en niet gewend is om met meer als 100pk om te gaan.
Pas bij het terug op de brug zetten en onder de auto doorlopen kwamen wij tot de volgende, schrikbarende conclusie:
![[Afbeelding: 025a5350fc523d8e0e19d1b3e0917777.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/025a5350fc523d8e0e19d1b3e0917777.jpg)
![[Afbeelding: af2503378ab8e6a7e9fe0e3fd264cfa8.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/af2503378ab8e6a7e9fe0e3fd264cfa8.jpg)
![[Afbeelding: 8924c5871e89cef50ed96bdaaebfaf3d.jpg]](http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160115/8924c5871e89cef50ed96bdaaebfaf3d.jpg)
Ik hoop dat jullie het op de foto's kunnen zien, maar de reactiestangen zijn dus opengescheurd en doen dus helemaal niks meer
Tevens zijn de achterasrubbers compleet versleten.
We zitten toch wel een beetje in schaamte, want wij hebben het gewoon niet gezien. Reden tot scheuren van dit alles is heel simpel, we hebben in Engeland tijdens de carbagerun met een noodvaart van een hobbelachtige heuvel naar beneden gereden en in combinatie met een zwaar beladen kofferbak heeft de auto een tiental keren heel diep ingeveerd met ongeveer 120km/h.
Wij wisten dat wij daar een kruisstukje in de aandrijfas hebben kapot gereden. maar toen is wellicht de reactiestang al open gescheurd, maar nog niet zichtbaar. met de hooguit 1000km die we daarna nog hebben gereden met die auto hebben wij dat openscheuren gewoon niet gemerkt. Als gevolg van die reactiestangen zijn ook de andere rubbers gaan scheuren en slijten en is dus alles kapot gegaan.
Nu het goede nieuws! ik heb nog een set reactiestangen liggen met PU-rubbers en morgenvroeg 9 uur liggen de nieuwe draagarmrubbers klaar. Dus met een beetje geluk kunnen wij dit weekend toch nog de eerste echte kilometers maken van 2016.
Heeft iemand dit al ooit eens eerder zien gebeuren???
P.s
Niet schrikken van het smeer onder de auto, we hebben een stoom-apparaat gekocht en zullen wij gebruiken om al het vet eraf te stomen.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo