3 November 2013, 15:37
Vrijdagavond en gisteren de hele dag bezig geweest.
De garage van vrienden --> met put, nouja... put, volledig onderkelderd
![[Afbeelding: IMAG0703_zps6ad34bf0.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0703_zps6ad34bf0.jpg)
Gitzwarte bakolie:
![[Afbeelding: IMAG0702_zps024e7d6b.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0702_zps024e7d6b.jpg)
Vloeibare pakking verwijderen:
![[Afbeelding: IMAG0697_zpsfa684d32.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0697_zpsfa684d32.jpg)
Binnenkant vd BW55 is prachtig schoon! Zal al een keer geflushed zijn?
![[Afbeelding: IMAG0699_zps5474093f.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0699_zps5474093f.jpg)
Nieuwe lagerbus erin dmv blokje hout en hamer erin gedreven:
![[Afbeelding: IMAG0698_zps60e6fef1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0698_zps60e6fef1.jpg)
![[Afbeelding: IMAG0700_zps71272dab.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0700_zps71272dab.jpg)
Alles netjes in elkaar gezet en gestart met verwijderen vd BW35.
De vriend en ik kregen de bak niet los: de bovenste 2 bouten konden we niet bij, maar dat bleek een gevalletje RTFM, waarin duidelijk staat dat je het staartstuk moet laten zakken. Daarna kan je met een trits verlengstukken de bovenste 2 bouten loshalen.
Toen bleef de koppelomvormer hangen aan het blok. De vriend moest helaas weg, maar gelukkig was Gideon bereid een paar uur te komen helpen. (bedankt Gideon!!)
Na morrelen en behoorlijk veel wrikwerk schoot de koppelomvormer los van de startkrans.
Zonder krik een automaatbak laten zakken ging ook niet zo gemakkelijk, maar het lukte ons uiteindelijk wel.
v.l.n.r. de BW55 en de BW35. Wat is die oude smerig zeg..
![[Afbeelding: IMAG0706_zps4bcc0249.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0706_zps4bcc0249.jpg)
Hier zie je ook goed hoe beschadigd de starterkrans is...:nono: .
Helaas is de starterkrans die bij de BW55 zat niet de juiste. Hij heeft 6 boutgaten ipv de 8 boutgaten die op mijn B21A zitten. Weer wat geleerd... :/
![[Afbeelding: IMAG0704_zps56f43417.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0704_zps56f43417.jpg)
Volgende issues nog te regelen:
- pook van een BW55 met starter ignition switch; (want die zit tóch in de BW35, is niet afgedopt)
- olieleidingen van een BW55. Ik kan die vd BW35 evt wel pasmaken dmv verhitten, maar ik heb liever zoals het hoort;
- starterkrans passend voor BW55 en B21A.
Het liefst in de buurt van Apeldoorn, aangezien de 244 nu bakloos in de garage staat! Anyone?
De garage van vrienden --> met put, nouja... put, volledig onderkelderd

![[Afbeelding: IMAG0703_zps6ad34bf0.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0703_zps6ad34bf0.jpg)
Gitzwarte bakolie:
![[Afbeelding: IMAG0702_zps024e7d6b.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0702_zps024e7d6b.jpg)
Vloeibare pakking verwijderen:
![[Afbeelding: IMAG0697_zpsfa684d32.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0697_zpsfa684d32.jpg)
Binnenkant vd BW55 is prachtig schoon! Zal al een keer geflushed zijn?
![[Afbeelding: IMAG0699_zps5474093f.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0699_zps5474093f.jpg)
Nieuwe lagerbus erin dmv blokje hout en hamer erin gedreven:
![[Afbeelding: IMAG0698_zps60e6fef1.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0698_zps60e6fef1.jpg)
![[Afbeelding: IMAG0700_zps71272dab.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0700_zps71272dab.jpg)
Alles netjes in elkaar gezet en gestart met verwijderen vd BW35.
De vriend en ik kregen de bak niet los: de bovenste 2 bouten konden we niet bij, maar dat bleek een gevalletje RTFM, waarin duidelijk staat dat je het staartstuk moet laten zakken. Daarna kan je met een trits verlengstukken de bovenste 2 bouten loshalen.
Toen bleef de koppelomvormer hangen aan het blok. De vriend moest helaas weg, maar gelukkig was Gideon bereid een paar uur te komen helpen. (bedankt Gideon!!)
Na morrelen en behoorlijk veel wrikwerk schoot de koppelomvormer los van de startkrans.
Zonder krik een automaatbak laten zakken ging ook niet zo gemakkelijk, maar het lukte ons uiteindelijk wel.
v.l.n.r. de BW55 en de BW35. Wat is die oude smerig zeg..
![[Afbeelding: IMAG0706_zps4bcc0249.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0706_zps4bcc0249.jpg)
Hier zie je ook goed hoe beschadigd de starterkrans is...:nono: .
Helaas is de starterkrans die bij de BW55 zat niet de juiste. Hij heeft 6 boutgaten ipv de 8 boutgaten die op mijn B21A zitten. Weer wat geleerd... :/
![[Afbeelding: IMAG0704_zps56f43417.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Volvo244DL/Klus/20131101%20-%20BW55%20bak/IMAG0704_zps56f43417.jpg)
Volgende issues nog te regelen:
- pook van een BW55 met starter ignition switch; (want die zit tóch in de BW35, is niet afgedopt)
- olieleidingen van een BW55. Ik kan die vd BW35 evt wel pasmaken dmv verhitten, maar ik heb liever zoals het hoort;
- starterkrans passend voor BW55 en B21A.
Het liefst in de buurt van Apeldoorn, aangezien de 244 nu bakloos in de garage staat! Anyone?

Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)