22 October 2013, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 October 2013, 23:01 door 240diesel.)
Dat is naar alle waarschijnlijkheid de bedoelde temperatuursensor die de motorwarmte meet en die waarde gebruikt om van benzine naar lpg te schakelen.
Het zal een simpele NTC-weerstand zijn welke onderdeel is van de gasinstallatie zelf zodat de fabrikant niet voor ieder automerk/type hoeft uit te zoeken wat de elektrische waarde is van de originele fabrieks-sensor.
Je hebt maar zo kans dat de sensor met een bindbandje of tape aan een koelwaterslang gebonden geweest is, geen ideale overdracht van temperatuur maar het kan wel.
Het is in elk geval snel te proberen of het helpt.
Mocht dit dus inderdaad de sensor zijn die verantwoordelijk is voor het moment van overschakelen dan is de weerstandswaarde dus afhankelijk van de tempertuur.
Als je die weerstandswaarde beïnvloed kan je dus makkelijk het overschakelmoment wat vervroegen.........
Aangezien een NTC een afnemende weerstand heeft bij een toenemende temp. zal je dus een weerstand moeten plaatsen parallel aan de NTC om een snellere reactie te krijgen.
Als je zo ver bent kunnen we die wel bepalen/uitrekenen maar kijk eerst eens wat er gebeurd als je de sensor aan een koelwaterslang bindt / taped.
succes
Het zal een simpele NTC-weerstand zijn welke onderdeel is van de gasinstallatie zelf zodat de fabrikant niet voor ieder automerk/type hoeft uit te zoeken wat de elektrische waarde is van de originele fabrieks-sensor.
Je hebt maar zo kans dat de sensor met een bindbandje of tape aan een koelwaterslang gebonden geweest is, geen ideale overdracht van temperatuur maar het kan wel.
Het is in elk geval snel te proberen of het helpt.
Mocht dit dus inderdaad de sensor zijn die verantwoordelijk is voor het moment van overschakelen dan is de weerstandswaarde dus afhankelijk van de tempertuur.
Als je die weerstandswaarde beïnvloed kan je dus makkelijk het overschakelmoment wat vervroegen.........
Aangezien een NTC een afnemende weerstand heeft bij een toenemende temp. zal je dus een weerstand moeten plaatsen parallel aan de NTC om een snellere reactie te krijgen.
Als je zo ver bent kunnen we die wel bepalen/uitrekenen maar kijk eerst eens wat er gebeurd als je de sensor aan een koelwaterslang bindt / taped.
succes