7 October 2013, 18:55
Mijn 240 is weer voor de APK geweest, zonder noemenswaardigheden goedgekeurd. Rijdt dit jaar nu 20 jaren rond.
Uit pure nieuwsgierigheid een compressie test laten afnemen om te vergelijken met dezelfde test maar dan van
3 jaar geleden in 2010 en 30.000 km geleden:
2010: (223.568 km gelopen, niet gemeten met vol gas)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,6
cil 3: 12,6
cil 4: 12,4
2013: (B230F benzine 253.530 km gelopen)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,0
cil 3: 12,0
cil 4: 11,9
Conclusie: blok is gezond, niet te veel onderling verschil in compressie (al hadden ze met vol gas moeten meten).
Opvallend vind ik wel dat cil 1 hetzelfde is gebleven en de andere 3 ongever 0,5/0.6 bar gezakt zijn en dat met name de vierde cilinder
het laagst scoort.
Hoe kan dit verschil te verklaren zijn?
Uit pure nieuwsgierigheid een compressie test laten afnemen om te vergelijken met dezelfde test maar dan van
3 jaar geleden in 2010 en 30.000 km geleden:
2010: (223.568 km gelopen, niet gemeten met vol gas)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,6
cil 3: 12,6
cil 4: 12,4
2013: (B230F benzine 253.530 km gelopen)
cil 1: 12,6
cil 2: 12,0
cil 3: 12,0
cil 4: 11,9
Conclusie: blok is gezond, niet te veel onderling verschil in compressie (al hadden ze met vol gas moeten meten).
Opvallend vind ik wel dat cil 1 hetzelfde is gebleven en de andere 3 ongever 0,5/0.6 bar gezakt zijn en dat met name de vierde cilinder
het laagst scoort.
Hoe kan dit verschil te verklaren zijn?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2