23 April 2013, 12:44
Marc1970 schreef:Allerlei ratio's voor allerlei redenen: 3.31:1 3.54:1, 3.73:1, 3.91:1 4.10:1 en zelfs 4.30:1. Meest hebben stations een kortere achteras om volbeladen nog van hun plek te komen met hun iets grotere banden (dat weer ivm load index). Dan hebben automaten soms weer een kortere dan handbakken, en USA versies ook omdat die snel weg willen bij het stoplicht etc.
Hier een overzicht: http://home.avvanta.com/~volvo242gt/engtran.html kan zo al zeggen dat dat hooguit de helft van de mogelijke combinaties is. Zo heeft mijn 240 B230F estate een 3.54:1 as.
Kan een van de 260-ers niet zo'n lange van 3,15 : 1 gehad hebben? Volgens mij hebben de meeste 240-ers iets van 3,73 en af en toe 3,54. Laatst heb ik een 3,91 op een polar met B230F gezien. Kortere overbengingen (lees hogere waardes 4,1 en 4,30) hebben in sommige 240-ers in de 70-er jaren nog wel eens gezeten. Vanaf 80 heb ik ze niet meer gezien.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..

