14 October 2012, 19:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 October 2012, 19:52 door Jambon.)
bougie's er uit, beetje machineolie of grasmaaierolie op de zuigers om de zuigerveren los te weken, nu alvast doen..
ondertussen
suc7!
ondertussen
- controleren of de brandstofslangen naar pomp en van pomp naar carb niet verdroogd zijn, anders vervangen
- verdeelkap er af en reinigen, controleren op corrosie, anders vervangen, geldt ook voor de rotor en puntjes. beetje "schoonmaken" met een fijn schuurpapiertje kan, maak het niet te gek.
- bougie en bobinekabel kan verdroogd zijn, dan mis je je vonk voor een groot deel. indien nodig vervangen
- beetje verse benzine in de carb pompen, met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterkamer tikken om eventueel vastzittende naald voor te zijn, zo mogelijk met de eigen pomp (losnemen en handmatig pompen) deze kan ook stuk zijn/gaan, membraam scheurt. Let dan vooral op of er geen benzine ergens uitkomt, pakking, overlopen op de uitlaat e.d. (heb het bijna zien misgaan met een Lotus Europa na ook zo'n tijd..!)
- monteer een brandstoffiltertje in de leiding van pomp naar carb
- check of er nog leven in de remmelarij zit
- koppelingplaat niet vast?
- als eea enkele dagen geweekt heeft, bougies er uit en handmatig op de krukaspoulie voorzichtig proberen rond te draaien, hoor je geen vreemde geluiden dan enkele malen ronddraaien.
- kannetje verse benzine met een eindje slang aan de pomp, laat de tank en toevoerleiding eerst maar even buiten spel.
- oliepeil checken
- verse accu plaatsen, op contact zetten, opletten of alleen dat wat moet werken het doet, er kunnen kabel doorgeknaagt zijn, spanningregelaar geoxideert, zo ook kabelaansluitingen.
- zonder bougies op de startmotor rondgooien, steeds nooit langer dan een 10 seconden, even wachten, weer starten, herhalen tot het oliedruklampje uitgaat, eventueel nog een paar keer herhalen, zodoende is de olie behoorlijk rondgepompt en zit ie boven in het blok.
- als het goed is heeft de brandstofpomp zijn werk gedaan en is de carb vol, nu vooral even zien of ie niet lekt/over loopt.!
- alles uit, bougies plaatsen, je kunt van te voren nog checken of er een vonk is, 1 bougie aan een kabel, aan massa leggen en starten, dan moet ie vonken.
- met het blok dicht, de dopjes op de bougies ook vast en de kabels duidelijk vast geklikt en ook lekker vast in verdeelkapje en bobine, sleutel om en zien of er wat gaat leven. Vooral niet oeverloos doorstarten..!! en probeer verzuipen te voorkomen.. en niet meteen trappen..!
suc7!