14 October 2012, 21:47
hangt er helemaal vanaf of er nu "bagger" in het carter zit, maar dan nog.. geen idee of ie rijdbaar is/mag, normaliter goed warm rijden, iig met de olie op max niveau, aftappen en helemaal laten uitlekken. het is handig als de carterdop toevallig een magneetplug is, die ook meteen ontdoen van de rommel, meteen een goede indicator van een "versleten"motor, microscopische metaaldeeltjes blijven daar aan zitten. Als ie helemaal leeg gedruppelt is, nieuw olifilter er op, nieuwe olie, gewoon hetgeen er in hoort en het liefst het materiaal wat altijd gebruikt is. Dit ivm de verschillende samenstellingen van de diverse oliemerken. Door het minder of juist meer toepasen van reinigende dopes kan vastgekoekte rommel losraken en verderop een oliekanal verstoppen (in het ergste geval..). Op de peilstok in de gaten houden of deze snel vervuild/zwart wordt, desnoods na 500km nogmaals aftappen en dan zou dat iig voorlopig goed moeten zijn. En dan in de gaten houden of ie de olie snel verbruikt.. Schrik niet van manco's die veroorzaakt worden door langdurig stilstaan. Wiellagers krijgen daar ook een tik van, keerringen voor vet en olie, afdichtingen in het remsysteem, de rubberen leidingen hiervan kunnen zeker dichtgaan zitten door veroudering, remvloeistof vervangen biedt dan zeker geen soelaas meer en nieuw is veilig..