29 March 2012, 15:43
O, dat weet ik wel zeker. Ik ben met deze auto eens naar Zuid-Frankrijk en weer terug gereden, de wagen had toen net 10 jaar stilgestaan, zag er niet uit, olieverbruik 1:500, en de motor totaal verkeerd afgesteld. Liep veel te arm, ontsteking was compleet fout afgesteld, maar rijden deed 'ie! Toch 1:11, en 140 haalde het ding nog prima. Laten we het erop houden dat ik nog niet helemaal doorhad hoe een motor werkte en in welke staat 'ie eigenlijk was...
op de terugweg liep hij ineens wat stotend stationair, bergop lukte niet meer (3 cilinders...), bleek er een bougie compleet verbrand/gesmolten/ontploft. Ik heb er een nieuwe in gedraaid en ben gewoon naar huis gereden. Thuis horrorverhalen van garages/kenners; de een zei dat ik de kleppen verbrand had, de ander vreesde voor een gat in de zuiger etc.
Ik heb het jaar daarna nauwelijks met de auto gereden, veel geleerd en geluisterd en alles in orde gemaakt. Afgelopen jaar weer naar het Zuiden geweest, maar dit keer kon ik alle bergen gewoon in de 5e versnelling nemen, draaide de motor prachtig, heb ik bijna 1:15 gereden en het olieverbruik is inmiddels 1:oneindig. Hij begint wel wat te lekken trouwens.
Dat de B19A onverwoestbaar is, daar ben ik dus al wel achter :-)
Alleen iets meer koppel... dat zou toch fijn zijn. Dan kan die grote caravan er ook nog eens achter.
PS Waar ik me nog wel over verbaas, is dat volgens de boeken deze B19A 854 een compressie van 9,2:1 heeft, terwijl tijdens de meting bleek dat deze ruim 10:1 is (wel precies gelijk voor alle cilinders).
op de terugweg liep hij ineens wat stotend stationair, bergop lukte niet meer (3 cilinders...), bleek er een bougie compleet verbrand/gesmolten/ontploft. Ik heb er een nieuwe in gedraaid en ben gewoon naar huis gereden. Thuis horrorverhalen van garages/kenners; de een zei dat ik de kleppen verbrand had, de ander vreesde voor een gat in de zuiger etc.
Ik heb het jaar daarna nauwelijks met de auto gereden, veel geleerd en geluisterd en alles in orde gemaakt. Afgelopen jaar weer naar het Zuiden geweest, maar dit keer kon ik alle bergen gewoon in de 5e versnelling nemen, draaide de motor prachtig, heb ik bijna 1:15 gereden en het olieverbruik is inmiddels 1:oneindig. Hij begint wel wat te lekken trouwens.
Dat de B19A onverwoestbaar is, daar ben ik dus al wel achter :-)
Alleen iets meer koppel... dat zou toch fijn zijn. Dan kan die grote caravan er ook nog eens achter.
PS Waar ik me nog wel over verbaas, is dat volgens de boeken deze B19A 854 een compressie van 9,2:1 heeft, terwijl tijdens de meting bleek dat deze ruim 10:1 is (wel precies gelijk voor alle cilinders).
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL