18 March 2012, 21:47
Ik citeer mezelf over de Aisin visco fan, zie http://volvolvo.nl/archive/index.php/t-4298.html?
Fan bestaat uit twee delen, het aangedreven deel wat op de waterpomp gebout zit, en het aan te drijven deel met de fanbladen eraan. Hierin zit ook (de grande truc-foefelare) een AFSLUITBAAR reservoir. Ertussen zit superdikke siliconen olie (wordt nauwelijks dunner als-ie warmer wordt, ook belangrijk)).
Het aangedreven deel slingert de olie in no time ri. het aan te drijven deel, maar hier zitten twee ontsnappingsgaatjes in. Hierdoor wordt de olie in het reservoir in aan te drijven deel gedrukt. En de olie kan dus niet meer als overbrenging fungeren, en de fanbladen draaien 'vrij'. Zo vrij dat je ze met een krant kan stoppen (echt waar).
Maar nu wordt de radiateur te heet, een bimetaaltje voorop de fankoppeling opent de retourklep en siliconen olie ontsnapt uit het reservoir en kan weer voor overbrenging zorgen.
Omdat er altijd wat olie uit het reservoir terugzakt als de motor niet draait, is er even aandrijving als je de motor start. Maar de stormwind die opsteekt moet snel afnemen (zodra de olie weer in het reservoir geslingerd is).
Fan bestaat uit twee delen, het aangedreven deel wat op de waterpomp gebout zit, en het aan te drijven deel met de fanbladen eraan. Hierin zit ook (de grande truc-foefelare) een AFSLUITBAAR reservoir. Ertussen zit superdikke siliconen olie (wordt nauwelijks dunner als-ie warmer wordt, ook belangrijk)).
Het aangedreven deel slingert de olie in no time ri. het aan te drijven deel, maar hier zitten twee ontsnappingsgaatjes in. Hierdoor wordt de olie in het reservoir in aan te drijven deel gedrukt. En de olie kan dus niet meer als overbrenging fungeren, en de fanbladen draaien 'vrij'. Zo vrij dat je ze met een krant kan stoppen (echt waar).
Maar nu wordt de radiateur te heet, een bimetaaltje voorop de fankoppeling opent de retourklep en siliconen olie ontsnapt uit het reservoir en kan weer voor overbrenging zorgen.
Omdat er altijd wat olie uit het reservoir terugzakt als de motor niet draait, is er even aandrijving als je de motor start. Maar de stormwind die opsteekt moet snel afnemen (zodra de olie weer in het reservoir geslingerd is).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969