1 March 2012, 21:02
DopdeDouwer schreef:Waarschijnlijk was meneer Atsma nog niet op de hoogte van de nieuwe regeling, waarbij inderdaad auto's van voor '87 belastingvrij blijven. En die van na 1-1-'87 als ze 30 jaar en ouder zijn nog wegenbelasting moeten betalen voor het LPG en Diesel deel.Het geldt niet alleen voor de youngtimers met zakelijke bijtelling (dat is immers al aangepast en blijft voorlopig nog ongemoeid) maar echt om de oldtimers die als dagelijkse auto gebruikt worden. Dus niet de oldtimer die naast een dagelijkse auto aangehouden wordt (makkelijk te controleren, alleen voor leaserijders klopt dat niet: als je een lease-auto hebt staat die niet op eigen naam maar een oldtimer die de leaserijder heeft weer wel). Het gaat dus niet om het bijtellingsverhaal, maar echt om het gebruik van oude(re) auto's als woon-werkverkeer/dagelijkse auto.
Die grens van '87 is discutabel, maar eigenlijk vind ik die wel prima (niet alleen omdat ik een '86'er heb). Die nieuwe regeling is mooi meegenomen voor post-'86 benzineauto's, maar ik denk dat er weinig 'liefhebbers' zijn, die in 2020 een benzineslurpende auto willen uit 1990 omdat hij belastingvrij is.
Kortom volgens mij gaat ze hiermee geen zoden aan de dijk zetten.
edit: Nu ik het artikel nogeens lees denk ik dat het niet volledig is/titel verkeerd;
Wordt er door Atsma niet gedoeld op +15jaar oude auto's waarop je zakelijk belastingvoordeel kan halen (of was dat al afgeschaft).

oudevolvo schreef:Maar als ze dit consequent aanhouden als reden en doorvoeren, dan zouden auto's op LPG dus niet "getroffen" worden door de nieuwe regeling. Of denk ik dan te optimistisch?
Dan zou het vooral om die massa's Mercedessen gaan
Zo ver gaat de symboolpolitiek niet vrees ik.