11 February 2012, 13:27
"Met gemak naar de 60, daarna moeizaam richting de 80. Harder wilde hij eigenlijk niet, om de 80 te behouden moest ik regelmatig terug naar de 3"
Ik heb de indruk dat het probleem meer ligt bij het idee dat in Nederland steeds meer wordt verkondigd en ook bij rijlessen wordt aangeleerd dan je in een zo hoog mogelijke versnelling moet rijden. Dat is in ons vlakke landje met de moderne auto's wel mogelijk en als je heel langzaam optrekt met onze voiture's ook wel. Maar als ze wat kracht moeten leveren kan je beter in een lagere versnelling rijden. De juiste versnelling is die versnelling waarin je als je gas geeft nog redelijkerwijs de snelheid verhoogd.
Dat voorkomt in de bergen een kokende motor en andere problemen, en dat een caravan trekken een probleem wordt.
Ik rij in de 245 met een b200f motor. Ik heb er een zware paarden trailer (1800 kg mag eigenlijk niet) achter gehad, geen enkel probleem. Maar dan rij je 80 in de 3e versnelling. OOk GEEN ENKEL PROBLEEM. dat moet je met de veel auto's doen. Met mij caravan (1300 kg) Ik mag ook 1600 kg trekken. Als er kracht geleverd moet worden dus bij optrekken"1e versnelling tot 40/45 km p/u , 2e versnelling tot 60/70 km/pu 3e versnelling tot 100/110 km p/u 4e versnelling tot 140/150 km p/u verder 5e versnelling.
Als je op snelheid bent en de auto hoeft niet meer extra kracht te leveren om op te trekken of gewicht te trekken. Dan kan je met caravan in de 4, 80 rijden. echter in bergen of met door trekken of in Nederland harde wind tegen of tegen een brug op, soms weer terug schakelen naar 3. of in de bergen terug naar 2 of 1.
Een vriend die volgens het nieuwe rijden les had gehad en in de volvo in de bergen reed, reed in de 4e versnelling de bergen op. plank gas en de auto had er moeite mee en het benzine verbruik ook. 1 op 5. Als ik zelf reed schakelde ik wel terug bergop naar 3 en soms naar 2. Geen probleem met optrekken en benzine verbruik 1 op 10.
De snelheden die ik hier heb genoemd zijn ook de snelheden die volvo adviseert.
Juist omdat de motoren van Volvo zo goed zijn zijn het goede trekkers. Maar wel trekken met het hoogste koppel als hij de meeste kracht levert. Dus in de juiste versnelling.
Ik heb de indruk dat het probleem meer ligt bij het idee dat in Nederland steeds meer wordt verkondigd en ook bij rijlessen wordt aangeleerd dan je in een zo hoog mogelijke versnelling moet rijden. Dat is in ons vlakke landje met de moderne auto's wel mogelijk en als je heel langzaam optrekt met onze voiture's ook wel. Maar als ze wat kracht moeten leveren kan je beter in een lagere versnelling rijden. De juiste versnelling is die versnelling waarin je als je gas geeft nog redelijkerwijs de snelheid verhoogd.
Dat voorkomt in de bergen een kokende motor en andere problemen, en dat een caravan trekken een probleem wordt.
Ik rij in de 245 met een b200f motor. Ik heb er een zware paarden trailer (1800 kg mag eigenlijk niet) achter gehad, geen enkel probleem. Maar dan rij je 80 in de 3e versnelling. OOk GEEN ENKEL PROBLEEM. dat moet je met de veel auto's doen. Met mij caravan (1300 kg) Ik mag ook 1600 kg trekken. Als er kracht geleverd moet worden dus bij optrekken"1e versnelling tot 40/45 km p/u , 2e versnelling tot 60/70 km/pu 3e versnelling tot 100/110 km p/u 4e versnelling tot 140/150 km p/u verder 5e versnelling.
Als je op snelheid bent en de auto hoeft niet meer extra kracht te leveren om op te trekken of gewicht te trekken. Dan kan je met caravan in de 4, 80 rijden. echter in bergen of met door trekken of in Nederland harde wind tegen of tegen een brug op, soms weer terug schakelen naar 3. of in de bergen terug naar 2 of 1.
Een vriend die volgens het nieuwe rijden les had gehad en in de volvo in de bergen reed, reed in de 4e versnelling de bergen op. plank gas en de auto had er moeite mee en het benzine verbruik ook. 1 op 5. Als ik zelf reed schakelde ik wel terug bergop naar 3 en soms naar 2. Geen probleem met optrekken en benzine verbruik 1 op 10.
De snelheden die ik hier heb genoemd zijn ook de snelheden die volvo adviseert.
Juist omdat de motoren van Volvo zo goed zijn zijn het goede trekkers. Maar wel trekken met het hoogste koppel als hij de meeste kracht levert. Dus in de juiste versnelling.