17 December 2012, 01:28
Als electra en oliepijl in orde zijn, en de overdrive shakeld niet in, dan meet ik altijd de oliedruk met ingeschakelde overdrive. De oliedruk moet liggen tussen de 3,7 en 4,0 MPa liggen bij een goede overdrive. Bij een overdrive die veel kilometers gelopen heeft, mag de oliedruk zakken tot een minimum oliedruk van 2,9 MPa en zal dan nog werken. Als de oliedruk lager is dan 2,9 mpA ? kan zijn het zijn dat de oliepomp, of de dichtingen van de 4 zuigers versleten zijn. Wat er ook regelmatig gebeurd, is dat de veer van de oliedrukhouder breekt, daardoor kan de oliedrukpomp zijn druk niet meer opbouwen en schakeld de overdrive niet meer in. Om te zien of de veer gebroken is, verwijder je het onderste deksel met de 6 bouten, verwijder dan de zeef, en draai dan de linkse stop onderaan los, dan kun je de oliedrukhouder eruit halen en zal je een grote en een kleine veer zien die in elkaar geschoven zitten, meestal is de kleine veer gebroken, is dit het geval? dan kun je 2 nieuwe veren monteren en zal de overdrive weer werken. Normaal gezien moet je met nieuwe veren de oliedruk regelen met dikte ringen die onder de veren zitten, maar bijna altijd lukt het met juist nieuwe veren te plaatsen.

