3 January 2012, 18:53
hmmm.. 'tis hier wel stil de laatste tijd..
ff een lichtje aandoen.. da's beter..
..over lampjes gesproken..(?) onlangs rolde ik langzaam over eoa beugel in het wegdek en er klonk een "bonk" uit het vooronder. Sinds vorige wk heb ik ook een aanhoudende "piep" uit dezelfde richting. Toch maar ens aan de wielen gaan hangen (met de versleten lagers van linksvoor in gedachte..) Blijkt zowel links (toen vervangen door een op zich goede gebruikte naaf uit eigen doos..) en rechts behoorlijke speling..:frown:
in 1e instantie was ik bang dat de oude techniek en bijbehorende maatvoering niet zou matchen met het brede rubber en dito belasting, maar er werd en word immers ook met de oudjes ge-raced en ge-rallied, dus da's verkeerd gedacht.
eerst maar ens de garage in gedoken om te zien wat er verstopt zit in de diverse doosjes, iig 1 set (inmiddels erg NOS geworden..) van het duitse Ruville en 1 SKF. Ken het merk niet maar blijkbaar beide goed vergelijkbaar.
morgen het duikpak maar aan en de stormvloedkering een tandje hoger en de boel vervangen want het gaat uiteindelijk toch mis zo..
ook nog op Ebay rondgesnuffeld voor oude voorraad, vooral op .UK kom je wel ens wat tegen voor weinig, vandaag ff niet (maar heb iig m'n eigen stock om vooruit te kunnen..). Wel kom je setjes van 18-20 euri tegen, lijkt me geen goed plan.
ook nog ff ruggespraak met Martens gehad. Hij heeft nog voorraad SKF (= 1e montage..) liggen (feitelijk gebruikt t/m de 2 serie bj "80, kosten in de reguliere autmateriaalzaak 40⬠per kant..), en zijn prijziger. Er zijn blijkbaar chinese merken op de markt, en daar kun je narigheid van verwachten..
Ik gaf aan Quintin Hazell, zie je (al lang)vaak voor dit soort delen, maar daar gaat zijn kennis ook weer verder, QH is een oude handelsonderneming die inkocht en nog steeds koopt, QH doosje er om en naar de winkel. Echter had je vroeger weinig lagerfabrikanten, en dus kocht QH oa bij SKF in, geen probleem dus.. tegenwoordig moet je daar dus goed mee oppassen, maar hoe..?
Lagers voor 20 euri per wiel is dus duidelijk een no-go...
En breder rubber en/of voorteinaanpassingen ten aanzien van een goede kwaliteit lager (lees juiste..) mag dus geen probleem opleveren.
ff een lichtje aandoen.. da's beter..
..over lampjes gesproken..(?) onlangs rolde ik langzaam over eoa beugel in het wegdek en er klonk een "bonk" uit het vooronder. Sinds vorige wk heb ik ook een aanhoudende "piep" uit dezelfde richting. Toch maar ens aan de wielen gaan hangen (met de versleten lagers van linksvoor in gedachte..) Blijkt zowel links (toen vervangen door een op zich goede gebruikte naaf uit eigen doos..) en rechts behoorlijke speling..:frown:
in 1e instantie was ik bang dat de oude techniek en bijbehorende maatvoering niet zou matchen met het brede rubber en dito belasting, maar er werd en word immers ook met de oudjes ge-raced en ge-rallied, dus da's verkeerd gedacht.
eerst maar ens de garage in gedoken om te zien wat er verstopt zit in de diverse doosjes, iig 1 set (inmiddels erg NOS geworden..) van het duitse Ruville en 1 SKF. Ken het merk niet maar blijkbaar beide goed vergelijkbaar.
morgen het duikpak maar aan en de stormvloedkering een tandje hoger en de boel vervangen want het gaat uiteindelijk toch mis zo..
ook nog op Ebay rondgesnuffeld voor oude voorraad, vooral op .UK kom je wel ens wat tegen voor weinig, vandaag ff niet (maar heb iig m'n eigen stock om vooruit te kunnen..). Wel kom je setjes van 18-20 euri tegen, lijkt me geen goed plan.
ook nog ff ruggespraak met Martens gehad. Hij heeft nog voorraad SKF (= 1e montage..) liggen (feitelijk gebruikt t/m de 2 serie bj "80, kosten in de reguliere autmateriaalzaak 40⬠per kant..), en zijn prijziger. Er zijn blijkbaar chinese merken op de markt, en daar kun je narigheid van verwachten..
Ik gaf aan Quintin Hazell, zie je (al lang)vaak voor dit soort delen, maar daar gaat zijn kennis ook weer verder, QH is een oude handelsonderneming die inkocht en nog steeds koopt, QH doosje er om en naar de winkel. Echter had je vroeger weinig lagerfabrikanten, en dus kocht QH oa bij SKF in, geen probleem dus.. tegenwoordig moet je daar dus goed mee oppassen, maar hoe..?
Lagers voor 20 euri per wiel is dus duidelijk een no-go...
En breder rubber en/of voorteinaanpassingen ten aanzien van een goede kwaliteit lager (lees juiste..) mag dus geen probleem opleveren.