15 November 2011, 19:29
de pomp is ongeveer 5 km van huis. Halverwege begon ie in te houden, vermogen te verliezen. Beetje spelen met gas gaf direct protest dus gaandeweg steeds wat minder gas gegeven om hem enigzins rollend te houden. Tijdens het rollend houden, inmiddels in 2, klonk het als een continu detoneren, niet zo luid als pingelen, echter dat wilde ik ook niet uit proberen, zeg maar hetzelfde als wanneer de ontsteking verkeerd staat en zich laat horen bij deellast. Laatste km in 2 naar huis gehinkeld, steeds als ie r de brui aan wilde geven koppeling in, plaagstootje en weer een paar meter. Voor de deur wilde hij ook niet echt meer blijven lopen, klonk in de uitlaat ook niet meer zo donker als normaal.
Tank leeg, verse Belgische peut er in, want die's ook goedkoper, gestart, en hij was inmiddels alweer goed afgekoeld dus volgens het ochtend ritueel (wassen, scheren, ontbijdt, choke uit en starten..) Dat verloopt dan redelijk maar blijft zich verslikken. Choke is dan al nagenoeg uit, plaagstootjes om het toerental te laten stijgen zoals gewoonlijk, dan slaat ie dus af maar laat zich volgens routine gewoon weer starten.. eerst maar ens laten pruttelen tot de vlotterkamer is doorgespoeld. Zodra hij op eigen kracht blijft lopen heb ik de 2e can er in gekieperd, duurt ff en gaande weg begint ie gelijkmatiger en donkerder te lopen. paar keer gasgegeven en het euvel was over.. Ãn hij liep sowiezo beter dan daarvoor want er zat nog een tank in van Tinq, goedkopere liters maar wat een bocht..
Ondertussen sta je nog wat te fruebelen en checken, oa ook het oliepeil van de Stromberg. Wat opviel, en toen was ie noge bezig met "spoelen", toen ik de plunjer terugstopte, en dus het zuigertje naar beneden drukte, liep ie opeens beter.. maar da's dan wel onbelast. Daardoor druk je hem naar beneden, sluit de naald wat meer af..
Reden voor het proberen, en behalve dat het goedkoper is, toen ik in US was met meerdere "barrels" uit het carburateurtijdperk gereden waar ook gewoon E-nogwat in gaat.. onderhoudt mag geen naam hebben, het pingelt van jewelste, loopt soms op 6 of 7 poten, maar sneuvelen ho maar..
verder, gisteravond 1st ff rondgegogelt, E85 zou RON 107 moeten zijn..(?) , iets meer vermogen leveren, minder energie leveren waardoor wel minder zuinig (echter hangt dat imho ook af van hoe je rijdt..) en heeft het spul een lager zuurstofgehalte..
Ok, het was een experiment wat je dus niet moet uitproberen als je haast hebt en het snel kunt oplossen.. vermogen verlies verwachtte wel zoiets, maar dit was een behoorlijk aggressieve reactie waar ik zo ff het fijne niet van weet..
En wat met die Panda..? Die is van nu en volgens de meneer in de Panda winkel kan het er probleemloos in, dus staat r een mengsel van 38L E85/16L Euro95 klaar om daar in op te stoken want dat regelt zichzelf wel af.. Als het werkt gaat ie idd op 100% E85 rijden á 23 c/L minder, het wat hogere verbruik, als dat bij zo'n modern ding ook nog van toepassing is, zal wellicht te verwaarlozen zijn en sowiezo niet opwegen tegen de lagere kosten...
Tank leeg, verse Belgische peut er in, want die's ook goedkoper, gestart, en hij was inmiddels alweer goed afgekoeld dus volgens het ochtend ritueel (wassen, scheren, ontbijdt, choke uit en starten..) Dat verloopt dan redelijk maar blijft zich verslikken. Choke is dan al nagenoeg uit, plaagstootjes om het toerental te laten stijgen zoals gewoonlijk, dan slaat ie dus af maar laat zich volgens routine gewoon weer starten.. eerst maar ens laten pruttelen tot de vlotterkamer is doorgespoeld. Zodra hij op eigen kracht blijft lopen heb ik de 2e can er in gekieperd, duurt ff en gaande weg begint ie gelijkmatiger en donkerder te lopen. paar keer gasgegeven en het euvel was over.. Ãn hij liep sowiezo beter dan daarvoor want er zat nog een tank in van Tinq, goedkopere liters maar wat een bocht..
Ondertussen sta je nog wat te fruebelen en checken, oa ook het oliepeil van de Stromberg. Wat opviel, en toen was ie noge bezig met "spoelen", toen ik de plunjer terugstopte, en dus het zuigertje naar beneden drukte, liep ie opeens beter.. maar da's dan wel onbelast. Daardoor druk je hem naar beneden, sluit de naald wat meer af..
Reden voor het proberen, en behalve dat het goedkoper is, toen ik in US was met meerdere "barrels" uit het carburateurtijdperk gereden waar ook gewoon E-nogwat in gaat.. onderhoudt mag geen naam hebben, het pingelt van jewelste, loopt soms op 6 of 7 poten, maar sneuvelen ho maar..
verder, gisteravond 1st ff rondgegogelt, E85 zou RON 107 moeten zijn..(?) , iets meer vermogen leveren, minder energie leveren waardoor wel minder zuinig (echter hangt dat imho ook af van hoe je rijdt..) en heeft het spul een lager zuurstofgehalte..
Ok, het was een experiment wat je dus niet moet uitproberen als je haast hebt en het snel kunt oplossen.. vermogen verlies verwachtte wel zoiets, maar dit was een behoorlijk aggressieve reactie waar ik zo ff het fijne niet van weet..
En wat met die Panda..? Die is van nu en volgens de meneer in de Panda winkel kan het er probleemloos in, dus staat r een mengsel van 38L E85/16L Euro95 klaar om daar in op te stoken want dat regelt zichzelf wel af.. Als het werkt gaat ie idd op 100% E85 rijden á 23 c/L minder, het wat hogere verbruik, als dat bij zo'n modern ding ook nog van toepassing is, zal wellicht te verwaarlozen zijn en sowiezo niet opwegen tegen de lagere kosten...