31 October 2011, 21:18
Doe eens volsynthetische olie in een oude motor en laat het er wat langer in omdat het zo'n goede olie is die niet zo vaak ververst hoeft te worden, dan kun je leuke effecten krijgen (al naar gelang hoe vuil de motor van binnen is, deze olie neemt vuil beter op en houdt het vast).
Met wat geluk loopt hij normaal, het aftappen van de olie bij het verversen doe je normaal met warme motor waarbij ook nog alles normaal is, maar als je het af laat koelen voordat je het in de uiteindelijke oliekan voor het wegbrengen ervan doet kan het na langdurig gebruik zijn dat de olie door het opgenomen vuil de dikte van een pasta heeft (dus de motor heeft pas normale smering gehad als de olie warm was).
Soms lekt hij erna alleen maar wat meer (het vuil hield kiertjes dicht) .
Met wat pech gaat er een oliekanaal dichtzitten en is er daardoor schade aan de motor.
Altijd voorzichtig met moderne olie met veel toevoegingen in een oude vuile motor, het beste de eerste keren vaker olie verversen dan normaal.
De flesjes die je in de olie kan schudden om lekkages te verminderen werken trouwens normaal zo dat er weekmakers etc. in zitten die de (keer)rubbers weker maken en iets laten opzwellen. Hierdoor lekt het geheel vaak eerst minder, maar de keerringen slijten dan harder en dan is het vervangen ervan toch nodig (dus geen afdoende oplossing).
Met wat geluk loopt hij normaal, het aftappen van de olie bij het verversen doe je normaal met warme motor waarbij ook nog alles normaal is, maar als je het af laat koelen voordat je het in de uiteindelijke oliekan voor het wegbrengen ervan doet kan het na langdurig gebruik zijn dat de olie door het opgenomen vuil de dikte van een pasta heeft (dus de motor heeft pas normale smering gehad als de olie warm was).
Soms lekt hij erna alleen maar wat meer (het vuil hield kiertjes dicht) .
Met wat pech gaat er een oliekanaal dichtzitten en is er daardoor schade aan de motor.
Altijd voorzichtig met moderne olie met veel toevoegingen in een oude vuile motor, het beste de eerste keren vaker olie verversen dan normaal.
De flesjes die je in de olie kan schudden om lekkages te verminderen werken trouwens normaal zo dat er weekmakers etc. in zitten die de (keer)rubbers weker maken en iets laten opzwellen. Hierdoor lekt het geheel vaak eerst minder, maar de keerringen slijten dan harder en dan is het vervangen ervan toch nodig (dus geen afdoende oplossing).