30 October 2011, 22:18
Bedankt.
Ik heb me een beetje verdiept in de werking van de LH en de ontsteking puur uit interesse en om achter de oorzaak van dit probleem te komen. Deze sensor bestaat uit 2 NTC's welke bij kamertemperatuur een weerstand hebben van ongeveer 1800 ohm. Beide weerstanden meten goed. Een weerstand is voor de LH inspuiting o.a. om het mengsel aan te passen aan de motortemperatuur. Doet deze weerstand het niet het niet dan gaat de LH op een nood programma draaien en zal het lampje op het dashbord oplichten. De andere weerstand is om het ontstekings tijdstip aan te passen aan de motortemperatuur. Geen signaal van deze weerstand geeft geen foutmelding, ook niet in het diagnose doosje in de motorruimte.
In eerste instantie had ik de connector losgehaald, ingespoten en na wat heen en weer bewegen er weer op gezet. Dit bleek dus niet genoeg. Met een flinke lamp en nu met een bril op mijn neus was het duidelijk te zien dat er nog groene aanslag op zat. Nu met een tandenborstel de boel goed schoongepoetst.
Dat ik nu het gevoel heb dat de motor mooier loopt zou kunnen komen dat het ontstekingstijdstip nu klopt. Maar dit is echt gevoel.
Ik heb me een beetje verdiept in de werking van de LH en de ontsteking puur uit interesse en om achter de oorzaak van dit probleem te komen. Deze sensor bestaat uit 2 NTC's welke bij kamertemperatuur een weerstand hebben van ongeveer 1800 ohm. Beide weerstanden meten goed. Een weerstand is voor de LH inspuiting o.a. om het mengsel aan te passen aan de motortemperatuur. Doet deze weerstand het niet het niet dan gaat de LH op een nood programma draaien en zal het lampje op het dashbord oplichten. De andere weerstand is om het ontstekings tijdstip aan te passen aan de motortemperatuur. Geen signaal van deze weerstand geeft geen foutmelding, ook niet in het diagnose doosje in de motorruimte.
In eerste instantie had ik de connector losgehaald, ingespoten en na wat heen en weer bewegen er weer op gezet. Dit bleek dus niet genoeg. Met een flinke lamp en nu met een bril op mijn neus was het duidelijk te zien dat er nog groene aanslag op zat. Nu met een tandenborstel de boel goed schoongepoetst.
Dat ik nu het gevoel heb dat de motor mooier loopt zou kunnen komen dat het ontstekingstijdstip nu klopt. Maar dit is echt gevoel.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden