17 November 2012, 20:34
Vandaag maar ens op speurtocht onder de auto gegaan. Al enige tijd klinkt er een behoorlijke "bonk/gekraak" linksachter bij het nemen van een verkeersdrempel. Da's niet goed.. In het verleden heb ik wel eens versleten schokbrekerrubbers gehad en die laten zich ook goed horen, echter was dat aan beide zijden. Dus het linker exemplaar maar eens gedemonteerd (handig die gasgevulde jongens, werkt lekker mee..), idd, de onderste rubbers waren na zo'n 7500km al aardig ovaal..!
De booschdoener is hws ikzelf geweest.. Het zijn Bilsteins die ook voor de vroege 200's zijn, en in dat geval wordt de onderzijde daarvoor voorzien van een rubberen bus met daarin weer een stalen exemplaar welke op de bevestiging van de draagarm komt. En daar zit dus het verschil met een 100 serie. Het bevestigingspunt, de staaf aan de draagarm, is dikker bij een 140, en daar past de stalen 200 binnenbus van de Bilstein niet overheen. Die heb ik bij 1e montage vervangen door nieuwe schokbrekerrubbers. Past prima, komt overeen met het origineel. echter zijn ze geen match voor de (gas)druk welke deze dingen uitoefenen.
Ik ben dus benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet op een late 100/ vroege 200. Wellicht nuttig om te vergelijken en te bekijken of deze over te zetten zijn.. Andere optie is het origineel afdraaien zodat de "Bilsteinbus" er wel over kan, maar of ie dan nog dik, lees stevig, genoeg is..? (heb die dingen ntl al lang weggedaan..)
Verder overal aan getrokken, gesjord, maar alles zit gewoon vast. Als ik "ellende" hoor kom ik het liever gewoon tegen, dan weet je iets..
En passant, want die dingen stonden toch al zolang op de werkbank, de PU exemplaren in de Panhardstang gemonteerd en het geheel weer teruggeplaatst.
En dan het PU gebeuren. Vanaf het 1ste moment na montage in de achterwielophanging had ik "gekraak" op de "diabolo" rubbers. De originelen zijn wat minder fors en scharnieren niet, immers het rubber geeft voldoende mee en zodoende wordt de binnenbus vast gemonteerd in de steun onder de bodem (voor wie het plaatje voor zich ziet een bekend verhaal)
Ik merkte al op dat de PU versie dikker is, of eigenlijk langer, en zodoende wat verder uit de buizing van de draagarm steekt. Hierdoor valt ook meteen op dat de bus redelijk "klem" komt te zitten in de houder onder de bodem. Omdat de PU versie niet mee geeft maar scharniert om de meegeleverde stalen binnenbus, kun je je voorstellen dat bij in- en uitveren de wangen van het PU continu langs de houder schuren waartussen deze zitten opgesloten. Eerder een verspringen van materiaal langs elkaar en dat kun je niet smeren, en dat hoor je dus.. Niet echt geweldig en dan zijn het stiekum dure dingen..
Aangezien ik het vanmiddag welletjes vond heb ik na achter de winterrubbersch te hebben gemonteerd, er nog niet mee gereden, maar ik verwacht dat de "bonk" toch daar vandaan komt.
En dan het principe van de scharnierende binnenbus. Er wordt een tubetje "groene prut" bijgeleverd, daarvan moet dus een filmlaagje van tussen komen. Echter is er -0 ruimte, dus wat je er op smeert veeg je er bij montage weer net zo snel vanaf. Ik verwacht dat de "herrie" in het ergste geval dus juist vanaf het contactvlak bus/PU komt, en behoorlijk zal zijn ingevreten.. niet slecht na 2 jr.. :frown: maar goed, ff rijden en luisteren. anders de boel er maar onderuit en de fabrikant benaderen..
Achteraf voegt het aan stabiliteit/rijeigenschappen veel toe, absoluut en pre.., maar verwacht ik dat het voor straatgebruik eerder een gimmick is en wellicht niet zo lang mee gaat. In de racerij waar het spul uiteindelijk vandaan komt, rijdt je geen jaren met hetzelfde spul en verwacht ik dat eea aan versnelde vervanging onderhevig is voor optimale prestaties.. maar da's een aanname..
De booschdoener is hws ikzelf geweest.. Het zijn Bilsteins die ook voor de vroege 200's zijn, en in dat geval wordt de onderzijde daarvoor voorzien van een rubberen bus met daarin weer een stalen exemplaar welke op de bevestiging van de draagarm komt. En daar zit dus het verschil met een 100 serie. Het bevestigingspunt, de staaf aan de draagarm, is dikker bij een 140, en daar past de stalen 200 binnenbus van de Bilstein niet overheen. Die heb ik bij 1e montage vervangen door nieuwe schokbrekerrubbers. Past prima, komt overeen met het origineel. echter zijn ze geen match voor de (gas)druk welke deze dingen uitoefenen.
Ik ben dus benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet op een late 100/ vroege 200. Wellicht nuttig om te vergelijken en te bekijken of deze over te zetten zijn.. Andere optie is het origineel afdraaien zodat de "Bilsteinbus" er wel over kan, maar of ie dan nog dik, lees stevig, genoeg is..? (heb die dingen ntl al lang weggedaan..)
Verder overal aan getrokken, gesjord, maar alles zit gewoon vast. Als ik "ellende" hoor kom ik het liever gewoon tegen, dan weet je iets..
En passant, want die dingen stonden toch al zolang op de werkbank, de PU exemplaren in de Panhardstang gemonteerd en het geheel weer teruggeplaatst.
En dan het PU gebeuren. Vanaf het 1ste moment na montage in de achterwielophanging had ik "gekraak" op de "diabolo" rubbers. De originelen zijn wat minder fors en scharnieren niet, immers het rubber geeft voldoende mee en zodoende wordt de binnenbus vast gemonteerd in de steun onder de bodem (voor wie het plaatje voor zich ziet een bekend verhaal)
Ik merkte al op dat de PU versie dikker is, of eigenlijk langer, en zodoende wat verder uit de buizing van de draagarm steekt. Hierdoor valt ook meteen op dat de bus redelijk "klem" komt te zitten in de houder onder de bodem. Omdat de PU versie niet mee geeft maar scharniert om de meegeleverde stalen binnenbus, kun je je voorstellen dat bij in- en uitveren de wangen van het PU continu langs de houder schuren waartussen deze zitten opgesloten. Eerder een verspringen van materiaal langs elkaar en dat kun je niet smeren, en dat hoor je dus.. Niet echt geweldig en dan zijn het stiekum dure dingen..
Aangezien ik het vanmiddag welletjes vond heb ik na achter de winterrubbersch te hebben gemonteerd, er nog niet mee gereden, maar ik verwacht dat de "bonk" toch daar vandaan komt.
En dan het principe van de scharnierende binnenbus. Er wordt een tubetje "groene prut" bijgeleverd, daarvan moet dus een filmlaagje van tussen komen. Echter is er -0 ruimte, dus wat je er op smeert veeg je er bij montage weer net zo snel vanaf. Ik verwacht dat de "herrie" in het ergste geval dus juist vanaf het contactvlak bus/PU komt, en behoorlijk zal zijn ingevreten.. niet slecht na 2 jr.. :frown: maar goed, ff rijden en luisteren. anders de boel er maar onderuit en de fabrikant benaderen..
Achteraf voegt het aan stabiliteit/rijeigenschappen veel toe, absoluut en pre.., maar verwacht ik dat het voor straatgebruik eerder een gimmick is en wellicht niet zo lang mee gaat. In de racerij waar het spul uiteindelijk vandaan komt, rijdt je geen jaren met hetzelfde spul en verwacht ik dat eea aan versnelde vervanging onderhevig is voor optimale prestaties.. maar da's een aanname..