7 July 2011, 14:37
Topsnelheid laat wat te wensen over. Om 150 (echte) km/h te rijden heb je 54 kW nodig, met die BW55. De B21A leverde 74 kW in topvorm.
Maar ik merk het ook goed met mijn B20A/BW35 combi als er meer mensen in komen zitten.
Ingewikkeld rekenwerk: Het vermogen volgt uit de eenvoudige formule : P = (Frol + Fmech + Flucht)*V. Om de wiel pk's te berekenen kunnen we de mechanische weerstand in assen e.d. en de rolweerstand even vergeten. De formule wordt dan : P=Flucht*V= 1/2*Cw*A*r*V*V*V
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B21A.
140 km/h is 38.9 m/s, geeft 34 kW, maal 1,3 (wat extra voor de automaat) = 44 kW.
150 km/h is 41.7 m/s, 42 kW, maal 1,3 is 54 kW.
Maar ik merk het ook goed met mijn B20A/BW35 combi als er meer mensen in komen zitten.
Ingewikkeld rekenwerk: Het vermogen volgt uit de eenvoudige formule : P = (Frol + Fmech + Flucht)*V. Om de wiel pk's te berekenen kunnen we de mechanische weerstand in assen e.d. en de rolweerstand even vergeten. De formule wordt dan : P=Flucht*V= 1/2*Cw*A*r*V*V*V
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B21A.
140 km/h is 38.9 m/s, geeft 34 kW, maal 1,3 (wat extra voor de automaat) = 44 kW.
150 km/h is 41.7 m/s, 42 kW, maal 1,3 is 54 kW.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969