28 September 2014, 21:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 September 2014, 21:15 door Marc1970.)
Ik denk dat er normale slijtage aan de hand is, voor zover ik dat van hier zittend achter mijn laptop kan zien natuurlijk. APK zegt mij niet veel meer inmiddels, teveel willekeur. Een fuseekogel in een McPherson veerpoot als de 240 moet je in normaal belaste toestand testen (zoals ook in TP30000-1 staat), helft vd keren doen ze het verkeerd, ik kijk altijd mee (gezellig de onderkant van je auto bekijken).
Fuseekogels kan je vervangen als je niet kan wennen aan het gebonk, meest bouten en moeren werk, een bankschroef is wel handig. EÃn van de leukere dingen vd 240 is dat er ontzettend veel "how-to-..." en pictorials over te vinden zijn op www, zoals deze: http://cleanflametrap.com/bj.html over de fuseekogels.
Nog een dingetje aan de voorkant zijn de stuurkogels natuurlijk, die mogen geen speling hebben maar dat vinden ze wel bij de APK.
http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/200...MT027123W/
Nog even resumerend:
1. Bij een auto niet voorzien van McPherson-veerpoten zorgt de veer (schroef of torsie) voor het in de kom drukken van de fuseekogel. Draagarm (niet de auto) ondersteunen en de fuseekogelspeling meten.
2. Bij een auto met McPherson-veerpoot: de draagarm heeft geen invloed op het al of niet spanningsloos zijn van de fuseekogel in de kom (er wordt geen veerkracht uitgeoefend op de draagarm). De fuseekogel kan alleen spanningsloos in de kom gedrukt worden door het wiel te ondersteunen en dus de auto in de rijstand te zetten (dus op de platen van de voorgeschreven vierkoloms brug).<>
Fuseekogels kan je vervangen als je niet kan wennen aan het gebonk, meest bouten en moeren werk, een bankschroef is wel handig. EÃn van de leukere dingen vd 240 is dat er ontzettend veel "how-to-..." en pictorials over te vinden zijn op www, zoals deze: http://cleanflametrap.com/bj.html over de fuseekogels.
Nog een dingetje aan de voorkant zijn de stuurkogels natuurlijk, die mogen geen speling hebben maar dat vinden ze wel bij de APK.
http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/200...MT027123W/
Nog even resumerend:
1. Bij een auto niet voorzien van McPherson-veerpoten zorgt de veer (schroef of torsie) voor het in de kom drukken van de fuseekogel. Draagarm (niet de auto) ondersteunen en de fuseekogelspeling meten.
2. Bij een auto met McPherson-veerpoot: de draagarm heeft geen invloed op het al of niet spanningsloos zijn van de fuseekogel in de kom (er wordt geen veerkracht uitgeoefend op de draagarm). De fuseekogel kan alleen spanningsloos in de kom gedrukt worden door het wiel te ondersteunen en dus de auto in de rijstand te zetten (dus op de platen van de voorgeschreven vierkoloms brug).<>
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969