22 April 2011, 16:00
Als het jou niet (veel) uitmaakt of ie belastingvrij moet zijn of niet, ga dan voor een zo laat mogelijke 240. Met name deze uit de jaren negentig. Deze zijn op vlak van roestbestendigheid nÃt dat ietsje beter. Bovendien zit er in de latere (benzine)types altijd injectie in en die zijn zuiniger dan de carburateurs. Op zich zijn het redelijk probleemloze motoren. Als ze hun onderhoudsbeurtje krijgen op tijd en stond kan je er vele duizenden, honderdduizenden kilometers mee maken. Ik denk dan bijvoorbeeld hierbij aan de b200f en b230f. Een later type is ook op het vlak van comfort vaak aantrekkelijker, zoals de verbeterde stoelen, stuurbekrachtiging (in de vroegere jaren nog niet standaard) en andere opties die je dan net iets vaker aantreft (elektrische ramen, stoelverwarming, airco).
Ga je voor lpg, dan is een b230f wel een betrouwbare combinatie. Lpg op een b200f (2000cc) gaat ook, maar je mist dan wel dat tikkeltje extra vermogen dat de b230f (2300cc) wel heeft.
Ik kan verder alleen maar onderschrijven dat je inderdaad best voor een vijfbak (of vierbak met overdrive) gaat, dan wel een viertraps automaat, als je veel op de snelweg rijdt. Minder zeker niet!
Ga je voor lpg, dan is een b230f wel een betrouwbare combinatie. Lpg op een b200f (2000cc) gaat ook, maar je mist dan wel dat tikkeltje extra vermogen dat de b230f (2300cc) wel heeft.
Ik kan verder alleen maar onderschrijven dat je inderdaad best voor een vijfbak (of vierbak met overdrive) gaat, dan wel een viertraps automaat, als je veel op de snelweg rijdt. Minder zeker niet!
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)