Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
Ik ben al heel wat jaren Volvo-loos. En dan begint het weer te kriebelen. Ik wil een oldtimer/youngtimer Volvo die ik dagelijks kan gebruiken (hoeft niet, we hebben nog 2 auto's).
Afgelopen week heb ik in Haarlem bij een 240 specialist een prachtige donkergrijze '90 240 2.3 automaat met >300K op de teller gezien en gereden. De auto komt uit California en lijkt in topconditie. Ik heb geen roest kunnen ontdekken. Hij reed fantastisch! Inclusief airco (pomp is kapot maar die wordt vervangen). De auto kost ruim 15K.
Komende zaterdag gaan we naar een andere specialist in Helmond waar een witte 2.3 automaat staat. Ook deze kost >15K.
Wat mogen we verwachten van een 240 in deze prijsklasse? Ik heb er geen ervaring mee.
Als de 240 echt roestvrij is, heeft iemand ervaring met een anti-roest behandeling? Is dat aan te raden? En wat kost zo'n behandeling ongeveer?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
11 May 2025, 10:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 May 2025, 11:15 door Marc1970.)
Dat zijn geinflateerde prijzen voor unica, en een 240 is nog lang geen zeldzaamheid. Een investering wordt het ook nooit. Het is een auto die lang mee gaat, hoedanook. Op de gekste plekken kom ik nog perfecte 240's tegen.
Voor dat soort geld zou alles origineel en als nieuw of beter mogen zijn, zoals alle rubbers van het onderstel. Een airco zou dan bijvoorbeeld omgebouwd zijn naar moderne koelgassen. Geen lekkende keerringen. Wiellagers vet vervangen en gesteld, nieuwe remschijven en -slangen, geen gebarsten plastic, nieuwe bedrading naar de achterklep. Handrem van een automaat wordt zelden gebruikt, ff testen
Voor 15K heb je 3 turbo 940's met het complete Volvo gevoel, en eerlijk gezegd nog praktischer (achterbank, milieuzones), stiller en sneller dan de 240.
Tegen roest zou je de deuren en dorpels s goed kunnen doorspoelen en drogen. Blad uit de dorpels halen. De achterste wielkasten en de naad binnen-buitenplaat ook, en een nieuw laagje teer erop. Achter de achterbumper gaat t ook snel roesten, en de onderranden van de achterramen
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
Marc, heel erg bedankt voor je reactie en uitgebreide uitleg. Allemaal zaken die ik ga checken.
En inderdaad, een 940 is over het algemeen voordeliger te krijgen en rijdt eigenlijk beter. Maar een 240 heeft een bepaald karakter/uitstraling waar ik niet omheen kan :-)
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Gaat er vooral om of je een station of sedan wil. Idd die Stations zijn behoorlijk hoog geprijsd. Belastingvrij zeker... Of ze allemaal voor die prijzen worden verkocht??
Ga helemaal met het verhaal van Marc mee. Garagisten willen ook geld verdienen dus 15k is niet een bedrag waar ik van schrik. In de prive-sektor of net oever de grens zou je ook nopg eens kunnen kijken. Met focus op roestvrij natuurlijk. De rest is zo gemakkelijk bij de volvo 240.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
Ik wil graag een station. Inderdaad zie ik dat prijzen van sedans lager liggen.
De auto die we gezien hebben is absoluut roestvrij, ook de onderkant.
De airco is naar het nieuwe gas omgezet.
Verder is het onderhoud helemaal bij en krijgt de auto nog een grote check. Evt. ophangingsdelen die aan vervanging toe zijn worden meegenomen. Distriibutie is al gedaan. Remmen/schijven zijn nieuw. Banden worden nog vernieuwd.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
OK, je koopt een flink deel zekerheid erbij, dat is goed. De 240 GLE was 26.000 euro in 1993 en dan komt alles redelijk uit. Echt roestvrij is wel bijzonder, en ook dat ie niet gebakken is in de Californische zon.
Voorlopig een tijdje niet meer op Marktplaats zoeken, voor je het weet staat er precies dezelfde maar dan met twee deukjes van opa in Baarn te koop voor 1500.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(12 May 2025, 12:25)denniscaro schreef: Ik wil graag een station. Inderdaad zie ik dat prijzen van sedans lager liggen.
De auto die we gezien hebben is absoluut roestvrij, ook de onderkant.
De airco is naar het nieuwe gas omgezet.
Is dat die Witte with beige pluche in Helmond? Ik denk dat daar heel veel restauratiewerk in zit. Die zal idd ondertussen wel als nieuw zijn of zeker bijna zgan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
12 May 2025, 19:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 May 2025, 19:12 door denniscaro.)
(12 May 2025, 16:29)skidje schreef: (12 May 2025, 12:25)denniscaro schreef: Ik wil graag een station. Inderdaad zie ik dat prijzen van sedans lager liggen.
De auto die we gezien hebben is absoluut roestvrij, ook de onderkant.
De airco is naar het nieuwe gas omgezet.
Is dat die Witte with beige pluche in Helmond? Ik denk dat daar heel veel restauratiewerk in zit. Die zal idd ondertussen wel als nieuw zijn of zeker bijna zgan.
Die witte hebben we inderdaad bekeken en gereden. Mooie auto die technisch nog wat werk nodig had maar alles wordt aangepakt (incl. in de verkoopprijs). Bijzonder aardige mensen daar, echte liefhebbers met verstand van zaken.
Maar ik ben ook bezig met een grijze in Haarlem. Hij heeft er meerdere staan waaronder 2 grijze. 1 handgeschakeld met leer en 1 automaat met velours. En die laatste heb ik interesse in. Die komt wel uit de USA maar was niet 'gebakken' in de zon. Dashboard en andere kunststoffen zijn nog in erg mooie staat en iet gebarsten. Ook de lak is erg mooi met diepe glans. Die heeft daar niet altijd in de volle zon gestaan, denk ik.
(12 May 2025, 14:14)Marc1970 schreef: Voorlopig een tijdje niet meer op Marktplaats zoeken, voor je het weet staat er precies dezelfde maar dan met twee deukjes van opa in Baarn te koop voor 1500.
Haha ja, goede tip! Dat zou wat zijn :-). Kan mij zomaar gebeuren!
Ik ben me ervan bewust dat er meer goede en veel goedkopere 240's zijn. Maar ik wil gewoon een instapklare auto die in topstaat is. En wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Berichten: 696
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2012
12 June 2025, 23:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 June 2025, 23:37 door Volvo240.)
Je kan beter voor een iets minder mooie gaan.
En €10000 in de zak houden om het technisch top te maken.
Bv het standaard zwabber onderstel vv voor bilstein b6 met wat verlagingsveren eventueel dikkere stabistangen.
Ie oliefilter luchtfilter bougies verdelerkap bougiekabels.
Frisse banden. Dat zijn vaak zaken die ze bij een handelaar niet krijgen.
Veel gladde praat weinig daden meestal.
En je moet astronomische bedragen afrekenen.
Voor dit geld kan je bijna een v60 van de nieuwe generatie rijden man...
Heb vaak zat 240s gekocht voor niet schrikken mensen.
Voor €400 dat soort geld dat is tegenwoordig 4 keer tanken.
Daar kon je ze een hele lange periode voor op komen halen voor paar knaken en een bos knikkers.
Prijzen wat ze nu rekenen voor een paar stoelen of enkel een versnellingsbakje prijzen zijn idioot op het moment vooral 2ehands.
En vaak nog in slechte staat ook.
En vergeet niet dat het autos zijn van ruim 30 jaar ondertussen.
Ze mankeren allemaal wel wat.
Perfecte zijn echt een speld in de hooiberg.
Ik kom zelden een hele nette 240 tegen en rij toch zn ruim 100 duizend per jaar.
Als je echt unieke exemplaren wil kan je beter kijken in Zweden meer kans.
Meer echte liefhebbers in nl zijn we nogal zuinig met andere woorden mag geen drol kosten bij de meeste mensen dat zie je zoveel.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
13 June 2025, 08:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 June 2025, 08:33 door skidje.)
(12 June 2025, 23:20)Volvo240 schreef: Je kan beter voor een iets minder mooie gaan.
En €10000 in de zak houden om het technisch top te maken.
Bv het standaard zwabber onderstel vv voor bilstein b6 met wat verlagingsveren eventueel dikkere stabistangen.
Ie oliefilter luchtfilter bougies verdelerkap bougiekabels.
Frisse banden. Dat zijn vaak zaken die ze bij een handelaar niet krijgen.
Veel gladde praat weinig daden meestal.
En je moet astronomische bedragen afrekenen.
Voor dit geld kan je bijna een v60 van de nieuwe generatie rijden man...
Heb vaak zat 240s gekocht voor niet schrikken mensen.
Voor €400 dat soort geld dat is tegenwoordig 4 keer tanken.
Daar kon je ze een hele lange periode voor op komen halen voor paar knaken en een bos knikkers.
Prijzen wat ze nu rekenen voor een paar stoelen of enkel een versnellingsbakje prijzen zijn idioot op het moment vooral 2ehands.
En vaak nog in slechte staat ook.
En vergeet niet dat het autos zijn van ruim 30 jaar ondertussen.
Ze mankeren allemaal wel wat.
Perfecte zijn echt een speld in de hooiberg.
Ik kom zelden een hele nette 240 tegen en rij toch zn ruim 100 duizend per jaar.
Als je echt unieke exemplaren wil kan je beter kijken in Zweden meer kans.
Meer echte liefhebbers in nl zijn we nogal zuinig met andere woorden mag geen drol kosten bij de meeste mensen dat zie je zoveel.
Conclusie..
Tijdje terug was er minder animo en dus voordeliger aan de volvo 240 te komen
Je weet wss ook hoeveel het dus ondertussen kost om een 240 in nette staat te krijgen. De TS heeft het ervoor over maar wil wel een nette goede auto.
Marktmechanisme kun je niet tegenhouden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..