13 March 2011, 16:17
Marc1970 schreef:Klinkt logisch. Controle:
Zet de krukaspoelie op 0 (= BDP) en kijk door het olievulgat of de nokken van cil 1 (symmetrisch!) omhoog staan. Als dat zo is, heb je BDP van de compressieslag en moet de rotor ook ri. de bougiekabel van cil. 1 wijzen.
ALs dat niet zo is zit je in BDP van de uitlaatslag van cil 1, poelie 1x ronddraaien naar goeie BDP.
Als dit zo is, start de motor. Timing bijstellen.
Dom van me, het merkteken op de krukaspoelie wijst nu natuurlijk precies 0 graden aan en niet 10 :

Afijn, de nokken van cilinder 1 staan beide omhoog, ik kan niet precies zien of ze ook exact symmetrisch staan, maar daar lijkt het wel veel op. Ik neem aan dat de nokken bij de "verkeerde" BDP ook duidelijk verschillende posities hebben, en dat is nu niet het geval.
Ik heb geen stroboscoop, dus ik ga maar eens proberen om de motor "op gevoel" af te stellen door de verdeler te verdraaien.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL