13 March 2011, 15:49
Zoals ik al dacht, heb ik het goed gedaan.
Ik heb alle "randrommel" weggehaald zodat ik de riem en tandwielen weer kon zien, met de hand de krukas verdraaid tot het merkteken op de nokkenas gelijkstond met het merkteken op het kleppendeksel (=BDP) en daarna gekeken hoe de rest van de tandwielen stonden. Na de merktekens uitgegraven te hebben, kwam ik erachter dat alle tandwielen staan zoals ze moeten, alle merktekens op de tandwielen komen nu overeen met de merktekens op de motor (nokkenas, hulpas en krukas). De riem staat dus Ãcht 100% zeker weten goed.
Ik denk dan ook, dat de motor in het verleden is afgesteld op een verkeerde stand van een van de tandwielen. En ja, waarschijnlijk was het verschil maar ÃÃn tandje. Misschien dat daarom die motor zo beroerd liep? Vreemd, ik ben er toen mee naar Zuid-Frankrijk gereden en ja, ik kwam onderweg met pech te staan. Gare contactpunten, 1 bougie "ontploft", CO te laag, ja, van schade en schande leert men. Daarna heb ik de contactpunten vervangen + afgesteld, ontstekingsdelen vervangen, klepspeling correct afgesteld en toen liep 'ie 10x beter, maar nog steeds niet perfect. Naar mijn weten is nooit de verdeler verdraaid.
Afijn, ik ga nu alles weer terugbouwen zodat ik de tip van Marc kan bekijken. Over een half uur dus de volgende post waarschijnlijk
Ik heb alle "randrommel" weggehaald zodat ik de riem en tandwielen weer kon zien, met de hand de krukas verdraaid tot het merkteken op de nokkenas gelijkstond met het merkteken op het kleppendeksel (=BDP) en daarna gekeken hoe de rest van de tandwielen stonden. Na de merktekens uitgegraven te hebben, kwam ik erachter dat alle tandwielen staan zoals ze moeten, alle merktekens op de tandwielen komen nu overeen met de merktekens op de motor (nokkenas, hulpas en krukas). De riem staat dus Ãcht 100% zeker weten goed.
Ik denk dan ook, dat de motor in het verleden is afgesteld op een verkeerde stand van een van de tandwielen. En ja, waarschijnlijk was het verschil maar ÃÃn tandje. Misschien dat daarom die motor zo beroerd liep? Vreemd, ik ben er toen mee naar Zuid-Frankrijk gereden en ja, ik kwam onderweg met pech te staan. Gare contactpunten, 1 bougie "ontploft", CO te laag, ja, van schade en schande leert men. Daarna heb ik de contactpunten vervangen + afgesteld, ontstekingsdelen vervangen, klepspeling correct afgesteld en toen liep 'ie 10x beter, maar nog steeds niet perfect. Naar mijn weten is nooit de verdeler verdraaid.
Afijn, ik ga nu alles weer terugbouwen zodat ik de tip van Marc kan bekijken. Over een half uur dus de volgende post waarschijnlijk

1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL