12 March 2011, 20:49
??? Nu begin ik zelf te twijfelen.
Een reconstructie: ik heb eerst alle tandwielen weer gemonteerd. Dit kan maar op 1 manier vanwege de spiebanen. Toen heb ik de riem gepakt en ben ik begonnen met de krukas. Ik heb niet gekeken hoe de krukaspoelie stond t.o.v. de motor (is daar een merkteken voor dan?). Ik heb de riem op de poelie gehouden met m'n vinger, merkteken riem tegenover merkteken tandwiel, en heb hem toen om het hulpastandwiel gelegd. Die stond nog ongeveer goed, maar moest ik iets verdraaien om het merkteken op de riem overeen te laten komen met het merkteken op het tandwiel. Ook hier heb ik niet gekeken of het merkteken op het tandwiel tegenover het merkteken op de motor stond. Daarna heb ik de riem om het nokkenastandwiel gelegd. Dit tandwiel moest ong. 1 cm tegen de klok in gedraaid worden, zodat het merkteken overeenkwam met het merkteken op de riem. Toenw erd duidelijk dat het merkteken op het nokkenastandwiel ongeveer 1cm links van het merkteken op het kleppendeksel "terechtgekomen" was.
Zodoende stonden de merktekens van de tandwielen niet gelijk met de merktekens op de motor, maar wÃl gelijk met de merktekens op de riem. In dat geval is er toch niets aan de hand? De onderlinge afstanden zijn dan gewoon gelijk? Of ben ik nu gek?
Een reconstructie: ik heb eerst alle tandwielen weer gemonteerd. Dit kan maar op 1 manier vanwege de spiebanen. Toen heb ik de riem gepakt en ben ik begonnen met de krukas. Ik heb niet gekeken hoe de krukaspoelie stond t.o.v. de motor (is daar een merkteken voor dan?). Ik heb de riem op de poelie gehouden met m'n vinger, merkteken riem tegenover merkteken tandwiel, en heb hem toen om het hulpastandwiel gelegd. Die stond nog ongeveer goed, maar moest ik iets verdraaien om het merkteken op de riem overeen te laten komen met het merkteken op het tandwiel. Ook hier heb ik niet gekeken of het merkteken op het tandwiel tegenover het merkteken op de motor stond. Daarna heb ik de riem om het nokkenastandwiel gelegd. Dit tandwiel moest ong. 1 cm tegen de klok in gedraaid worden, zodat het merkteken overeenkwam met het merkteken op de riem. Toenw erd duidelijk dat het merkteken op het nokkenastandwiel ongeveer 1cm links van het merkteken op het kleppendeksel "terechtgekomen" was.
Zodoende stonden de merktekens van de tandwielen niet gelijk met de merktekens op de motor, maar wÃl gelijk met de merktekens op de riem. In dat geval is er toch niets aan de hand? De onderlinge afstanden zijn dan gewoon gelijk? Of ben ik nu gek?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL