12 March 2011, 19:24
Bedankt voor de reactie!
Ja, de tandwielen stonden echt allemaal goed, heb ik zeker 3x gecheckt.
Ik zal je tip eens bekijken en ik ga dan ook gelijk naar de krukaspoelie kijken; daar zit een merkteken op. Op de distributiekap staat een schaalverdeling van 0 tot 30 (dacht ik) en ik dacht dat het merkteken op de poelie t.h.v. 10 moet staan als de 1e cilinder op BDP staat (merkteken nokkenastandwiel gelijk aan merkteken kleppendeksel).
Klopt dit?
Afijn, naar die twee zaken kijk ik straks nog even en zal mijn bevindingen hier melden, maar aan de ontsteking prutsen vind ik wat eng, dat mag de garage doen. Straks krijg ik 'm niet meer aan de praat.
[Edit]Overigens heb ik de merktekens op de d-riem gelijk gezet met de merktekens op de poelies, maar ik heb daarbij totaal niet gelet op de stand van de poelies t.o.v. de motor. Dat doet niet ter zake, dacht ik zo. Als die riem maar klopt met de tandwielen (toch?). Zodoende stond de nokkenas na montage niet meer precies gelijk met het merkteken op het kleppendeksel. Hoe de hulpas en krukas t.o.v. de merktekens op het blok stonden weet ik niet, niet op gelet. Maar de riem ligt er zeker weten goed op!
Ja, de tandwielen stonden echt allemaal goed, heb ik zeker 3x gecheckt.
Ik zal je tip eens bekijken en ik ga dan ook gelijk naar de krukaspoelie kijken; daar zit een merkteken op. Op de distributiekap staat een schaalverdeling van 0 tot 30 (dacht ik) en ik dacht dat het merkteken op de poelie t.h.v. 10 moet staan als de 1e cilinder op BDP staat (merkteken nokkenastandwiel gelijk aan merkteken kleppendeksel).
Klopt dit?
Afijn, naar die twee zaken kijk ik straks nog even en zal mijn bevindingen hier melden, maar aan de ontsteking prutsen vind ik wat eng, dat mag de garage doen. Straks krijg ik 'm niet meer aan de praat.
[Edit]Overigens heb ik de merktekens op de d-riem gelijk gezet met de merktekens op de poelies, maar ik heb daarbij totaal niet gelet op de stand van de poelies t.o.v. de motor. Dat doet niet ter zake, dacht ik zo. Als die riem maar klopt met de tandwielen (toch?). Zodoende stond de nokkenas na montage niet meer precies gelijk met het merkteken op het kleppendeksel. Hoe de hulpas en krukas t.o.v. de merktekens op het blok stonden weet ik niet, niet op gelet. Maar de riem ligt er zeker weten goed op!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL