12 March 2011, 18:37
Weet iemand of de ontsteking opnieuw moet worden afgesteld als de d-riem is vervangen?
Het lijkt alsof 'ie meer choke nodig heeft. Het stationair toerental van warme motor is gedaald van zo'n 950 tpm naar 700 tpm, alle verbruikers uit.
Bovendien heeft de warme motor na een uurtje stilstand alweer choke nodig om te blijven lopen. Onderin het toerengebied trekt hij minder goed dan voorheen en hij bokt/schokt lichtjes als je wat sneller wilt optrekken.
De nieuwe riem ligt er 100% zeker weten goed op. Misschien dat de oude een tandje versprongen was?
Voor de klus was het CO zo'n 3%, stationair toerental zo'n 950 tpm. Het lijkt me stug dat het CO nu veranderd is, het brandstofsysteem heb ik immers niet aan gezeten.
Als ik wat verbruikers aan heb (lampen, ventilatie, radio etc.) is het stationair toerental warm slechts 550 tpm, hetgeen de nodige rammels en trillingen veroorzaakt. Het toerental is dus te laag, maar waarom?
Maandag maar even naar de garage, zelf heb ik helaas geen CO-meter/stroboscoop dus ik kan hier zelf niets aan meten.
Iemand nog een tip?
Wat me wel altijd al opviel, is dat de verdeler, in tegenstelling tot afbeeldingen in boeken e.d., niet gedraaid staat maar recht. De aansluitpunten op de verdelerkap staan van bovenaf gezien dus zo: o o (en de andere twee punten daar dus recht onder) i.p.v. o
o o
o
(die eerste o direct na de v. hoort recht boven de onderste o te staan, maar blijkbaar verandert de website dat stiekem)
Het lijkt alsof 'ie meer choke nodig heeft. Het stationair toerental van warme motor is gedaald van zo'n 950 tpm naar 700 tpm, alle verbruikers uit.
Bovendien heeft de warme motor na een uurtje stilstand alweer choke nodig om te blijven lopen. Onderin het toerengebied trekt hij minder goed dan voorheen en hij bokt/schokt lichtjes als je wat sneller wilt optrekken.
De nieuwe riem ligt er 100% zeker weten goed op. Misschien dat de oude een tandje versprongen was?
Voor de klus was het CO zo'n 3%, stationair toerental zo'n 950 tpm. Het lijkt me stug dat het CO nu veranderd is, het brandstofsysteem heb ik immers niet aan gezeten.
Als ik wat verbruikers aan heb (lampen, ventilatie, radio etc.) is het stationair toerental warm slechts 550 tpm, hetgeen de nodige rammels en trillingen veroorzaakt. Het toerental is dus te laag, maar waarom?
Maandag maar even naar de garage, zelf heb ik helaas geen CO-meter/stroboscoop dus ik kan hier zelf niets aan meten.
Iemand nog een tip?
Wat me wel altijd al opviel, is dat de verdeler, in tegenstelling tot afbeeldingen in boeken e.d., niet gedraaid staat maar recht. De aansluitpunten op de verdelerkap staan van bovenaf gezien dus zo: o o (en de andere twee punten daar dus recht onder) i.p.v. o
o o
o
(die eerste o direct na de v. hoort recht boven de onderste o te staan, maar blijkbaar verandert de website dat stiekem)
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL