22 February 2011, 19:29
Ik heb al eens zon Flexitune ingebouwd. Werkte goed.
Over de inbouw, de B230F heeft een 'one channel' systeem, alle injectoren gaan tegelijk open en weer dicht. Pin 18 (groen-wit) van de LH-jetronic kast stuurt de injectoren direct aan.
Dit kastje geeft het signaal door en meet hoe lang het is en berekend heel snel hoeveel tijd het signaal verlengd moet worden om de ingestelde hoeveelheid extra brandstof in te spuiten. Enige wat dus kan gebeuren is dat je bij hoge vermogens (tuning) niet genoeg brandstof meer (extra) kunt leveren. In geval van B230F niet echt aanwezig.
Mixen ethanol en benzine doen mensen ook nog wel eens want meestal loopt een auto nog goed op bijvoorbeeld E40. Zelf heb ik dat ook wel eens getest, met ongeveer E25. Gewoon rijden gaat goed, mengsel in orde want de lambdasonde heeft veel invloed. Hoge belasting (wanneer het des te belangrijker is dat het mengsel klopt), mengsel blijft te arm omdat de lambdasonde veel minder/niets doet. Bij mij was het resultaat dat er duidelijk vermogen miste, stuk ging er niets. Niet handig als je veel snelweg ziet, dan geef je al snel wat meer gas.
Ombouwen kan ook door grotere injectoren er in te zetten, bijvoorbeeld van een 850 t5. dan kun je alleen niet terug naar benzine.
Schade aan motor heb je niet snel door ethanol. Enige wat ik zelf merk is dat de olie wat sneller naar brandstof gaat ruiken als de motor wat te rijk staat afgesteld met starten. Dus niet enorm lang met dezelfde olie rijden en beste de auto goed warmrijden altijd. zelf let ik er goed op dat ik de (koude) motor niet voor 10 seconde start om de auto even te verzetten of de garage in te rijden. Dan kan er ook wat meer condens in de motor blijven staan misschien.
Het benzinefilter heb ik vervangen, verder niets bijzonders gedaan. Mocht je bang zijn voor corrosie of slijtage pomp/injectoren kun je ook (af en toe) een dopje 2takt olie bijmengen, ook eens getest maar moeilijk te zeggen of het helpt.
Ethanol kun je in NL bij een aantal tamoil vestigingen krijgen, oa in Lomm (bij Venlo). Prijs was tijdje terug ergens 1,22. in DE is het goed te verkrijgen en afgelopen jaar op veel plekken vor 93 cent te koop.
Bio-ethanol en E85, vaak in de spraak het zelfde.
Over de inbouw, de B230F heeft een 'one channel' systeem, alle injectoren gaan tegelijk open en weer dicht. Pin 18 (groen-wit) van de LH-jetronic kast stuurt de injectoren direct aan.
Dit kastje geeft het signaal door en meet hoe lang het is en berekend heel snel hoeveel tijd het signaal verlengd moet worden om de ingestelde hoeveelheid extra brandstof in te spuiten. Enige wat dus kan gebeuren is dat je bij hoge vermogens (tuning) niet genoeg brandstof meer (extra) kunt leveren. In geval van B230F niet echt aanwezig.
Mixen ethanol en benzine doen mensen ook nog wel eens want meestal loopt een auto nog goed op bijvoorbeeld E40. Zelf heb ik dat ook wel eens getest, met ongeveer E25. Gewoon rijden gaat goed, mengsel in orde want de lambdasonde heeft veel invloed. Hoge belasting (wanneer het des te belangrijker is dat het mengsel klopt), mengsel blijft te arm omdat de lambdasonde veel minder/niets doet. Bij mij was het resultaat dat er duidelijk vermogen miste, stuk ging er niets. Niet handig als je veel snelweg ziet, dan geef je al snel wat meer gas.
Ombouwen kan ook door grotere injectoren er in te zetten, bijvoorbeeld van een 850 t5. dan kun je alleen niet terug naar benzine.
Schade aan motor heb je niet snel door ethanol. Enige wat ik zelf merk is dat de olie wat sneller naar brandstof gaat ruiken als de motor wat te rijk staat afgesteld met starten. Dus niet enorm lang met dezelfde olie rijden en beste de auto goed warmrijden altijd. zelf let ik er goed op dat ik de (koude) motor niet voor 10 seconde start om de auto even te verzetten of de garage in te rijden. Dan kan er ook wat meer condens in de motor blijven staan misschien.
Het benzinefilter heb ik vervangen, verder niets bijzonders gedaan. Mocht je bang zijn voor corrosie of slijtage pomp/injectoren kun je ook (af en toe) een dopje 2takt olie bijmengen, ook eens getest maar moeilijk te zeggen of het helpt.
Ethanol kun je in NL bij een aantal tamoil vestigingen krijgen, oa in Lomm (bij Venlo). Prijs was tijdje terug ergens 1,22. in DE is het goed te verkrijgen en afgelopen jaar op veel plekken vor 93 cent te koop.
Bio-ethanol en E85, vaak in de spraak het zelfde.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni