23 January 2011, 19:34
Afhankelijk van je vaardigheden is e.e.a. makkelijk tot moeilijk te noemen.......
Er zijn garages die er niet eens aan beginnen omdat de 5e en 6e cilinder moeilijker bereikbaar zijn.
Sommigen beweren zelfs dat de brandstof-inspuitpomp er af moet!
Ik heb het wel eens gedaan, gewoon voor de deur op straat in een uur of 2-3.
Maar ik heb redelijk ervaring en verschillende sleutels om de 5e en 6e te bereiken.
Dat is niet direkt speciaal gereedschap te noemen maar als je kunt kiezen uit wat meer sleuteltjes kan je soms net de hoek(verdraaiing) wÃl pakken.
Verder nog wat algemene opmerkingen;
-een slechte compressie zorgt er eerder voor dat je start met rook dan slechte gloeipitten zelf want met bijvoorbeeld 3 defecte pitten start de motor vaak helemaal niet meer bij koude.
-gloeibougies kan je ook doormeten in de auto zelf; pak een gloeilamp 55watt en zet deze in serie met telkens ÃÃn bougie en de accu-pluspool.als de lamp fel brandt gloeit de bougie naar alle waarschijnlijkheid normaal.Als de lamp niet brandt is je gloeipit kapot.
-mochten alle gloeipiten defect zijn; wees dan alert op een gloeirelais dat blijft "hangen" dat zorgt er voor dat je gloeibougies eens een keer zijn blijven gloeien,ook toen de motor al lang liep,tot ze allen kapot waren (heb ik eens gehad).Een extra controlelampje op je dashboard parallel aan je gloeibougies kan daar duidelijkheid over geven. (heb ik dus nu gemaakt)
-krijg je je gloeipitten niet los; motor poosje warm laten draaien laat alu. kop nÃt wat meer uitzetten dan stalen pitten en dat kan voldoende motivatie zijn.....
Er zijn garages die er niet eens aan beginnen omdat de 5e en 6e cilinder moeilijker bereikbaar zijn.
Sommigen beweren zelfs dat de brandstof-inspuitpomp er af moet!
Ik heb het wel eens gedaan, gewoon voor de deur op straat in een uur of 2-3.
Maar ik heb redelijk ervaring en verschillende sleutels om de 5e en 6e te bereiken.
Dat is niet direkt speciaal gereedschap te noemen maar als je kunt kiezen uit wat meer sleuteltjes kan je soms net de hoek(verdraaiing) wÃl pakken.
Verder nog wat algemene opmerkingen;
-een slechte compressie zorgt er eerder voor dat je start met rook dan slechte gloeipitten zelf want met bijvoorbeeld 3 defecte pitten start de motor vaak helemaal niet meer bij koude.
-gloeibougies kan je ook doormeten in de auto zelf; pak een gloeilamp 55watt en zet deze in serie met telkens ÃÃn bougie en de accu-pluspool.als de lamp fel brandt gloeit de bougie naar alle waarschijnlijkheid normaal.Als de lamp niet brandt is je gloeipit kapot.
-mochten alle gloeipiten defect zijn; wees dan alert op een gloeirelais dat blijft "hangen" dat zorgt er voor dat je gloeibougies eens een keer zijn blijven gloeien,ook toen de motor al lang liep,tot ze allen kapot waren (heb ik eens gehad).Een extra controlelampje op je dashboard parallel aan je gloeibougies kan daar duidelijkheid over geven. (heb ik dus nu gemaakt)
-krijg je je gloeipitten niet los; motor poosje warm laten draaien laat alu. kop nÃt wat meer uitzetten dan stalen pitten en dat kan voldoende motivatie zijn.....

