Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pakking carterdeksel vervangen
#1
hallo,

ik heb een Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981. En i.v.m. lekkage wil
ik de pakking van de carterdeksel vervangen. Maar nu heb ik alle bouten
los, en de deksel zit nog muurvast! Wie heeft een tip om de deksel
fatsoenlijk los te krijgen!

Alvast dank,
Bert
Antwoord
#2
Ik heb al van alles geprbeert, er zit wel ruimte aan de voorkant van de
deksel. Maar aan de achterkant zit er geen mm ruimte in. Ik heb de bouten
van de versnellingsbak ook al los gedraaid. Zodat de deksel misschien
minder ingeklemd zit, maar helaas. :'(
Antwoord
#3
Bert Zweden schreef:Ik heb al van alles geprbeert, er zit wel ruimte aan de voorkant van de
deksel. Maar aan de achterkant zit er geen mm ruimte in. Ik heb de bouten
van de versnellingsbak ook al los gedraaid. Zodat de deksel misschien
minder ingeklemd zit, maar helaas. :'(

Echt ALLE moeren losgedraaid? Nog een tippie, neem kleine slotboutjes als je de pakking uiteindelijk hebt vervangen.

Neem er ook een paar extra, altijd handig als je er eentje laat vallen, voor montage een extra moertje in de dop, en dan pas diegene die erop moet, is een stuk handiger, even vinger op dop voordat je hem op de bout plaatst, en voila!

Ik heb namelijk nogal dikke vingers Wink

Kijk overigens wel uit dat de kleppendeksel recht blijft, dus niet al te veel wrikken.
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#4
Dank je voor de tip!

Ik heb alles losgedraaid, heb nog een paar keer gecontroleerd of ik niets
vergeten ben! Maar ik kan er niet meer vinden. En ik heb nog gekeken
of de deksel ergens contact maakt, maar er zit overal ruimte tussen.
Antwoord
#5
Heb je 'm al helemaal los? Misschien dat de oliepomp nu in de weg zit?
Antwoord
#6
houten balk er tegenaan, klein tikkie er tegenaan moet ie wel loskomen (wel voorzichtig anders mol je je oliepomp).

Je moet de motor ook wel iets optillen om de pan eronder vandaan te krijgen. (dus motorsteunen iets loshalen (niet helemaal, motor iets liften met een motortakel en je hebt vrije ruimte).
Antwoord
#7
DopdeDouwer schreef:Heb je 'm al helemaal los? Misschien dat de oliepomp nu in de weg zit?

We hebben het hier over de diesel he. Tongue Daar zit de oliepomp niet bepaald hoog of laag zeg maar. Tongue De oliepomp weghalen zou ik niet doen, dan moet je namelijk de achterste distributieriem (de D24 heeft 2 distributieriemen) loshalen en alles uitbouwen. En dan nog zit het niet in de weg. Tongue

Het beste wat je gewoon kan doen is kijken of je de oude pakking eraf kan steken met een mesje ofzo. Grote kans dat de rest dan ook meteen los laat zodra je 'm ergens een beetje los hebt.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#8
de oliepomp zal niet in de weg zitten, hooguit de aanzuigbuis.
de pomp zit nl. om de krukas heen als soort van inwendig tandwiel.

ik denk eerder dat je het moet zoeken in de boutjes van de achterste krukas-keering-houder.

download anders maar eens een van de befaamde greenbooks;

http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...part_2.pdf

op een van de bovenste foto's van deel 2 (blz 96)kan volgens mij zien dat er vanaf onder nog twee boutjes zitten die carterpan en keerring-houder aan elkaar bevestigd houden.
morgen zal ik even kijken bij een D24TIC waarvan ik het vliegwiel er toch af heb liggen.

ik ben eerlijk gezegd bang dat je de bak er toch achter vandaan zal moeten halen maar zal nog even voor je kijken zoals gezegd.

EDIT: vond deze ook nog http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4194.0

hier heeft Rob nog wat nuttige info gepost, met name de onderste is daarvan nuttig m.b.t. carterpan

EDIT 2 foto van de D24 carter-pakking bevestigd dit vermoeden;

http://www.guarnitauto.it/scheda_prodott...9&lang=eng

nu is het alleen nog de vraag of het vliegwiel er af moet om bij die achterste boutjes te komen recht onder de achterste krukaskeerring.
Antwoord
#9
Voor mijn carterdeksel zie: http://pliki.volvo.techno.org.pl/d24_handbuch.pdf
blz 14
Het zou e.e.a. verklaren als er nog ergens anders bouten zouden zitten. Want
de deksel is nu niet los te krijgen (achterzijde)
Antwoord
#10
Ben zelf ook bezig aan de diesel(topic: 244 D6 naar DTIC) en weet waarschijnlijk er aan de hand is.
Er zijn twee inbusbouten die je wellicht nog niet hebt losgedraaid. Gebruik geen geweld, de carterpan moet gemakkelijk los komen als deze volledig los is.

Er zitten twee inbusbouten aan de achterzijde van je motor ter hoogte van het vliegwiel. Om die twee inbusbouten te bereiken zitten er twee uitsparingen in het vliegwielhuis(unit tussen versnellingsbak en motor). Verdraai het vliegwiel zo dat de twee sleuvel in het vliegwiel(deze zie jij niet) gelijk komen met de twee uitsparingen van het vliegwielhuis(deze zie je wel)....extra handje om motor/vliegwiel te verdraaien & zaklamp kan handig zijn.

Als je het uitgelijnd hebt kan je via de uitsparingen en gleuven de inbusbouten bereiken die waarschijnlijk nog vastzitten. Lange inbussleutel is hierbij essentieel maar inbus nr. 5. Klinkt als redelijk wat werk,maar het valt reuze mee.

Ik beschikte niet over een lange inbus en heb er een gelast aan een oude lange schroevendraaier, waarvan ik de kop had afgezaagd.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gert-Jan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dieselpomp vervangen Volvo 244GLE 2.4 D6 1983 h.vdweetering 3 10.250 22 March 2015, 13:17
Laatste bericht: h.vdweetering
  hoger brandstofgebruik na vervangen distributrieriemvervanging en brandstofpompriem Volvoman 5 11.185 20 August 2013, 19:32
Laatste bericht: Volvoman
  verstuivers / inspuit-leidingen vervangen 240diesel 5 14.321 2 May 2012, 23:52
Laatste bericht: eerstkoffie
  Wie heeft ervaring met het vervangen van gloeispiralen? stadland 8 9.303 16 April 2012, 02:00
Laatste bericht: eerstkoffie
  Dieselpomp keerring vervangen GJ244D6 3 6.118 20 February 2012, 22:39
Laatste bericht: GJ244D6
  Prijsverschillen distrubutie vervangen Anthony 21 17.110 27 March 2011, 01:02
Laatste bericht: Anthony
  Gloeispiralen vervangen? Robert Haven 6 11.458 13 March 2011, 14:36
Laatste bericht: 240diesel
  D24 vervangen of reviseren 2maal245 2 3.770 21 December 2010, 20:15
Laatste bericht: 2maal245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)