Berichten: 20
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2009
hallo,
ik heb een Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981. En i.v.m. lekkage wil
ik de pakking van de carterdeksel vervangen. Maar nu heb ik alle bouten
los, en de deksel zit nog muurvast! Wie heeft een tip om de deksel
fatsoenlijk los te krijgen!
Alvast dank,
Bert
Berichten: 20
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2009
Ik heb al van alles geprbeert, er zit wel ruimte aan de voorkant van de
deksel. Maar aan de achterkant zit er geen mm ruimte in. Ik heb de bouten
van de versnellingsbak ook al los gedraaid. Zodat de deksel misschien
minder ingeklemd zit, maar helaas. :'(
Berichten: 302
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2007
Bert Zweden schreef:Ik heb al van alles geprbeert, er zit wel ruimte aan de voorkant van de
deksel. Maar aan de achterkant zit er geen mm ruimte in. Ik heb de bouten
van de versnellingsbak ook al los gedraaid. Zodat de deksel misschien
minder ingeklemd zit, maar helaas. :'(
Echt ALLE moeren losgedraaid? Nog een tippie, neem kleine slotboutjes als je de pakking uiteindelijk hebt vervangen.
Neem er ook een paar extra, altijd handig als je er eentje laat vallen, voor montage een extra moertje in de dop, en dan pas diegene die erop moet, is een stuk handiger, even vinger op dop voordat je hem op de bout plaatst, en voila!
Ik heb namelijk nogal dikke vingers
Kijk overigens wel uit dat de kleppendeksel recht blijft, dus niet al te veel wrikken.
244 GL D6 aut. 1981 ,
en de Smurfette (GL Automatic) uit 78
Berichten: 20
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2009
Dank je voor de tip!
Ik heb alles losgedraaid, heb nog een paar keer gecontroleerd of ik niets
vergeten ben! Maar ik kan er niet meer vinden. En ik heb nog gekeken
of de deksel ergens contact maakt, maar er zit overal ruimte tussen.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Heb je 'm al helemaal los? Misschien dat de oliepomp nu in de weg zit?
houten balk er tegenaan, klein tikkie er tegenaan moet ie wel loskomen (wel voorzichtig anders mol je je oliepomp).
Je moet de motor ook wel iets optillen om de pan eronder vandaan te krijgen. (dus motorsteunen iets loshalen (niet helemaal, motor iets liften met een motortakel en je hebt vrije ruimte).
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
DopdeDouwer schreef:Heb je 'm al helemaal los? Misschien dat de oliepomp nu in de weg zit?
We hebben het hier over de diesel he.
Daar zit de oliepomp niet bepaald hoog of laag zeg maar.
De oliepomp weghalen zou ik niet doen, dan moet je namelijk de achterste distributieriem (de D24 heeft 2 distributieriemen) loshalen en alles uitbouwen. En dan nog zit het niet in de weg.
Het beste wat je gewoon kan doen is kijken of je de oude pakking eraf kan steken met een mesje ofzo. Grote kans dat de rest dan ook meteen los laat zodra je 'm ergens een beetje los hebt.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
de oliepomp zal niet in de weg zitten, hooguit de aanzuigbuis.
de pomp zit nl. om de krukas heen als soort van inwendig tandwiel.
ik denk eerder dat je het moet zoeken in de boutjes van de achterste krukas-keering-houder.
download anders maar eens een van de befaamde greenbooks;
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...part_2.pdf
op een van de bovenste foto's van deel 2 (blz 96)kan volgens mij zien dat er vanaf onder nog twee boutjes zitten die carterpan en keerring-houder aan elkaar bevestigd houden.
morgen zal ik even kijken bij een D24TIC waarvan ik het vliegwiel er toch af heb liggen.
ik ben eerlijk gezegd bang dat je de bak er toch achter vandaan zal moeten halen maar zal nog even voor je kijken zoals gezegd.
EDIT: vond deze ook nog
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4194.0
hier heeft Rob nog wat nuttige info gepost, met name de onderste is daarvan nuttig m.b.t. carterpan
EDIT 2 foto van de D24 carter-pakking bevestigd dit vermoeden;
http://www.guarnitauto.it/scheda_prodott...9&lang=eng
nu is het alleen nog de vraag of het vliegwiel er af moet om bij die achterste boutjes te komen recht onder de achterste krukaskeerring.
Berichten: 20
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2009
Voor mijn carterdeksel zie:
http://pliki.volvo.techno.org.pl/d24_handbuch.pdf
blz 14
Het zou e.e.a. verklaren als er nog ergens anders bouten zouden zitten. Want
de deksel is nu niet los te krijgen (achterzijde)
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2007
Ben zelf ook bezig aan de diesel(topic: 244 D6 naar DTIC) en weet waarschijnlijk er aan de hand is.
Er zijn twee inbusbouten die je wellicht nog niet hebt losgedraaid. Gebruik geen geweld, de carterpan moet gemakkelijk los komen als deze volledig los is.
Er zitten twee inbusbouten aan de achterzijde van je motor ter hoogte van het vliegwiel. Om die twee inbusbouten te bereiken zitten er twee uitsparingen in het vliegwielhuis(unit tussen versnellingsbak en motor). Verdraai het vliegwiel zo dat de twee sleuvel in het vliegwiel(deze zie jij niet) gelijk komen met de twee uitsparingen van het vliegwielhuis(deze zie je wel)....extra handje om motor/vliegwiel te verdraaien & zaklamp kan handig zijn.
Als je het uitgelijnd hebt kan je via de uitsparingen en gleuven de inbusbouten bereiken die waarschijnlijk nog vastzitten. Lange inbussleutel is hierbij essentieel maar inbus nr. 5. Klinkt als redelijk wat werk,maar het valt reuze mee.
Ik beschikte niet over een lange inbus en heb er een gelast aan een oude lange schroevendraaier, waarvan ik de kop had afgezaagd.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Gert-Jan