9 January 2011, 16:46
240diesel schreef:De spanning neemt wel degelijk iets toe hoor.Het zit denk ik toch iets anders in elkaar. De meeste mulitmeters zijn gecalibreerd op 50Hz lichtnet. Op andere frequenties gaat de meter simpelweg afwijken wat je dan waarneemt als toe of afname van de spanning.
Want niet alleen de frequentie neemt toe, ook de hoogte van de amplitude(=spanningsgolven)
Dat uiteindelijk de teller alleen naar de frequentie "kijkt" is weer een ander verhaal.
Maar met een multimeter op wisselspanning kan je wel even simpel kijken of die spanningstoename er ook is.
Of je zou ook beschikking moeten hebben over een scoop of uitgebreidere multimeter.
Ik ben in het bezit van een scoop en heb eens gemeten aan een ABS sensor. (principe werking gelijk aan die van de snelheidsmeter) Inderdaad, als je het wiel langzaam draait is de spanning ook wat lager maar al vanaf stapvoets rollen tot hogere snelheden blijft de spanning vrijwel constant.
Maar even een multimeter aansluiten en de spanning meten is inderdaad een prima indicatie of de sensor spanning afgeeft.

Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden